Als je kijkt naar de meest overtuigende visies, geweldige speeches en briljante ideeën, dan zijn deze allemaal verpakt in een verhaal dat jou raakt. Maar het raakt ook alle andere toehoorders, terwijl iedereen anders is. Hoe kan dat? Het antwoord is simpel: de spreker maakt gebruik van storytelling. Hij of zij schetst een concreet beeld van de situatie op een manier die herkenbaar is voor elk persoon in het publiek. Zo voelt iedereen zich aangesproken en ontstaat er een verbinding tussen het publiek en het verhaal. Dit zorgt er niet alleen voor dat het verhaal een grote impact heeft, maar ook dat iedereen het verhaal onthoudt.
Nu denk je misschien dat het onmogelijk is om je publiek te raken wanneer je de jaarcijfers gaat presenteren, je het nieuwe beleid van hogerhand moet implementeren of een ander abstract onderwerp onder de aandacht moet brengen.
Met storytelling blaas je leven in je presentatie, visie, idee, strategie of inzicht. Een goed verhaal schetst immers een concreet beeld van de situatie, waardoor het binnenkomt bij je publiek. Dit leer je allemaal in een cursus storytelling.
Meer dan een gewone storytelling training
Maar we gaan verder. Want wij dagen jou ook uit om jouw persoonlijke verhaal tot leven te wekken en vol betekenis te vertellen, zodat jij jouw publiek écht zult raken. Ken je de toespraak ‘Connecting the dots’ van Steve Jobs uit 2005 voor de afgestudeerden van Stanford University? Hij blikt in deze speech terug op zijn leven en komt tot de conclusie dat alles in zijn leven van betekenis is geweest, hoe tegenstrijdig sommige fases of keuzes ook leken op het moment zelf. Hij zegt “erop te vertrouwen dat alle dots in life ook in de toekomst verbonden zijn.” Dat geloof heeft hem een leidraad gegeven. “Dit heeft het verschil gemaakt in mijn leven.”
In de Go Storytelling training gaan we de wezenlijke stippen op jouw levenspad met elkaar verbinden. Dat leidt - net als bij Steve - niet alleen tot een rode draad in je verhaal en je leven. Het leidt ook tot een heel archetypisch verhaal: een verhaal dat leeft, raakt, impact maakt en herkenbaar is voor iedereen. Dit verhaal wordt de basis van iedere presentatie, speech of pitch die je gaat houden.
Wat levert het op?
In deze training leer je de fijne kneepjes van het verhalen vertellen. De storytelling coaches helpen je aan de hand van theorie, oefeningen, huiswerkopdrachten en persoonlijke coachingsessies met het schrijven van jouw persoonlijke verhaal waar iedereen zich in herkent en wat iedereen bijblijft. Dit verhaal zal voortaan de basis zijn van iedere presentatie die je gaat geven.
Daarnaast leren de storytelling coaches jou stap voor stap hoe je een goed verhaal vertelt aan de hand van de storytelling wetten. Je gaat onder andere aan de slag met ‘De reis van de held’ methodiek. Een manier van storytelling opgebouwd rond een held die tegenslagen tegenkomt en een transitie doormaakt. In (zakelijke) presentaties, speeches en verandertrajecten is deze methode fantastisch toe te passen.
Na het volgen van de training Go Storytelling kun je:
- Je publiek raken met iedere presentatie of pitch die je geeft
- Een goed verhaal opbouwen om een product, merk of bedrijf stevig neer te zetten
- Saaie of statische content transformeren naar een verhaal dat wel impact maakt
Programma
De training Go Storytelling bestaat uit zes blokken. Hiervan zijn er vier live trainingen. De andere twee blokken zijn persoonlijke coachingsessies met jouw storytelling coach. De groepen zijn niet groter dan 10 personen, zodat iedereen maximaal kan groeien.
Aanwezigheid bij alle blokken is essentieel voor het succesvol volbrengen van de training.
Ja, ik doe mee
Wij geloven dat mensen die zichzelf overtuigend kunnen presenteren, het verschil maken in deze tijd. Of je nu manager, trainer, ondernemer, ambtenaar of consultant bent.
Jaaropleiding
Wil je naast de kracht van storytelling leren, ook je verhaal met impact vertellen? Dan is onze jaaropleiding Spreken met Impact interessant voor je. Go Storytelling is hier namelijk ook onderdeel van.
Voor wie?
Wil jij jezelf, je product of je bedrijf krachtig presenteren op een manier die het publiek bij blijft? Wil je weten hoe je de wetten van storytelling heel gemakkelijk op iedere verhaal toepast? Of wil je leren hoe je een saai of statisch onderwerp transformeert naar een goed verhaal dat impact maakt? Dan ben jij de juiste persoon voor deze storytelling training.
Investering
De investering voor de Go Storytelling training is € 2.600 (excl. btw). Hiervoor krijg je 3,5 dagen training en 2 persoonlijke coachingsessies met jouw storytelling coach. Na afloop van deze training pas jij de wetten van storytelling moeiteloos toe op elke presentatie, met als gevolg dat jouw presentaties impact maken op het publiek en niet meer vergeten worden.
Locatie
De training vindt plaats op onze trainingslocatie Great Spaces aan de Commelinstraat 2 in Amsterdam. Tijdens de trainingsdagen verzorgen wij koffie, thee, drankjes, (gezonde) snacks en een uitgebreide lunch.
De individuele coachingsessies vinden online of telefonisch plaats en plan jij samen met jouw storyteller coach in.
Vraag de Go Storytelling brochure aan
Storytelling is de kunst van het meeslepend vertellen van verhalen, een krachtige manier om ervaringen en ideeën te delen. Door de inzet van structuur, betrokken personages, emotionele aantrekkingskracht en diepgaande thema's, wordt storytelling niet alleen in literatuur en film gebruikt, maar ook in tal van andere contexten. Het heeft het vermogen om mensen te verbinden, te boeien en op een diepgaand niveau te beïnvloeden.
Inschrijven
Schrijf je hier in voor de opleiding Go Storytelling. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op.
Data Go Storytelling
Over de trainers
Fleur brengt je terug bij je eigen verhaal. Ze heeft een achtergrond in de journalistiek. Haar focus ligt op het vrijmaken van jouw unieke spreekkracht.
Fleur is inhoudelijk zeer gedegen en analytisch. Vanuit dat perspectief ziet zij wat een presentatie krachtig en uniek maakt. Ze weet een inhoudelijk verhaal in een originele en overtuigende (non-)verbale performance naar voren te brengen bij je.
Erik onderhandelde wereldwijd voor een internationale reisorganisatie. Onderweg raakte hij gefascineerd door de invloed van culturele verschillen op communicatie en leerde hij dat oprechte nieuwsgierigheid naar het perspectief van de ander van onschatbare waarde is.
Iets wat minimaal net zo waardevol blijkt binnen de landsgrenzen. Erik onderneemt nog steeds, schrijft graag en is gastdocent Communication Skills en Professional Mindset aan de Radboud Universiteit.