De basis voor impact maken met jouw verhaal

Wat is storytelling nou eigenlijk écht? Het is een vorm van informatieuitwisseling die iedereen zijn leven lang al kent. Een uitstekende manier dus om informatie snel bij je publiek te krijgen en ze tegelijk aan je verhaal te binden. Hoe kun jij dat als professional implementeren op de werkvloer? 

Ontdek hoe je met een combinatie van verteltechnieken impact maakt op de werkvloer én daarbuiten. Inderdaad, ook presentaties van jaarcijfers, beleidsstukken of andere “droge” onderwerpen gaan leven met storytelling. Maar dan moet je wel de juiste verteltechnieken beheersen. Daar helpen wij bij Great Communicators dagelijks professionals, in 1-op-1-sessies en teamtrainingen. Maar eerst: wat is storytelling en waarom werkt het?

Storytelling in de praktijk

Storytelling kom je overal tegen: in sprookjes, boeken, reclames en Hollywood-films. Dat is ook niet zo gek, want het is al duizenden jaren de manier waarop mensen mensen het snelst leren.

Weet je nog, toen we ‘s avonds met alle jagers van de stam in de grot rond het vuur zaten? In het dansende, oranjegele licht van de vlammen vertelde je waar je een grote, gezonde kudde herten had gezien. Je beschreef welke rotspartijen en bomen we konden volgen om ze op te sporen. Al onze zintuigen zette je op scherp. We zagen het voor ons, we belééfden de jacht al. De volgende dag stonden we vroeg op en wisten we precies wat we moesten doen.

Zij gingen je voor:

Vraag de Go Storytelling brochure aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Ons brein is gemaakt voor verhalen

Zie je het voor je? Dat is de kracht van storytelling. Millennialang evolueerde ons brein om belangrijke details en samenhang uit een verhaal te filteren en daaruit conclusies te trekken. Dat was een van de belangrijkste redenen waarom we als mens taal ontwikkelden: om iets aan de ander kenbaar te maken. Om elkaar iets te leren. Waar wild zit, hoe je vuur maakt, hoe je bessen plukt en wat je moet doen bij gevaar. Om te overleven was dat essentieel. 

Evolutionair gezien was dat eergisteren. Ons brein werkt nog steeds zo, al lijken we dat tegenwoordig collectief te zijn vergeten. We vertellen elkaar hoe goed het gaat, zonder de risico’s en gevaren. We lepelen droge feiten en opsommingen op zonder onderliggende boodschap en samenhang. 

Droge cijfers maken ons analytisch en kritisch. Daar is niets spannends aan. Beschrijvende verhalen met emotie inspireren ons als mens. Daarom is storytelling  juist in een tijd met digitale 'information overload' zo populair. Het verbindt en inspireert je team om samen vol frisse energie het volgende kwartaal in te gaan. Of om met goede moed dat uitdagende project aan te vliegen.

Wat is storytelling?

Via Google vind je zoveel definities dat je de draad kwijt zou raken. In de basis betekent storytelling letterlijk 'verhalen vertellen'. Een simpele anekdote uit je dagelijkse leven is krachtiger dan wat voor lijstje met percentages of cijfers ook. Het is een beproefde manier om informatie te ordenen en uit te wisselen, elkaar iets te leren en mee te geven. Ons brein is erop ingesteld. De lessen die we er vroeger uithaalden, hielpen ons overleven. Instinctief willen we nog altijd weten hoe het afloopt. Daar kun jij als storytellingexpert op inspelen. Bij Great Communicators coachen we je via onze bewezen methode om van jou een krachtige verhalenverteller te maken.

De kracht van storytelling

De kracht van storytelling is dat het samenhangende details op een logische en beeldende manier overdraagt. Tot een bepaalde actie inspireert. Met storytelling pak je je toehoorders bij de hand en leid je ze langs clues over een denkbeeldig pad. En we willen allemaal weten hoe het afloopt! Daarom voelen we instinctief met de verteller mee, we gunnen je het podium. Ben jij een goede verteller? Dan hangen we aan je lippen. 

Ben jij (nog) geen goede verteller? Dan is er goed nieuws: dat kun je worden. Want storytelling is geen talent, maar een techniek. En technieken kun je oefenen. Bij Great Communicators in Amsterdam leer je vertel- en presentatietechnieken waarmee jij je publiek meevoert.

Voor wie is Storytelling?

Storytelling is voor iedereen die het belangrijk vindt om anderen om zich heen te inspireren. Ze op te tillen, mee te nemen en te activeren richting een volgende mijlpaal. Impact te maken. Vaak leiden wij professionals op: ondernemers, managers, teamleiders en marketing- en communicatiemedewerkers. Maar storytelling is eigenlijk voor iedereen die iets bij zijn of haar publiek teweeg wil brengen met een presentatie, pitch of toespraak.

Basiscursus storytelling bij Great Communicators

Schrijf je je bij ons in voor een coachingstraject in storytelling, dan gaan we - afhankelijk van je niveau - eerst met de basis aan de slag. Hoe je voor de dag komt, je stemgebruik, ademhalingstechnieken en lichaamstaal. En minstens zo belangrijk: hoe je je voorbereidt. Aan de hand van theorielessen, huiswerkopdrachten en praktijkoefeningen scherp je je verteltechnieken aan.

Go Storytelling: til je vertelskills naar een hoger niveau

Heb je onze basis aan storytellingtechnieken onder de knie, dan gaan we de diepte in met Go Storytelling. In zes blokken ontwikkel je je tot expert. Ook hier krijg je huiswerk mee en ga je volop oefenen. Je ontdekt hoe goede verhalen in elkaar steken en scherpt je eigen verhaal aan volgens universele storytelling-wetten. Aan het eind van de storytelling cursus raak jij je publiek met  jouw krachtige verhalen bij iedere presentatie of pitch.

Waarom Great Communicators?

Bij Great Communicators geloven we dat je als (team)leider, ondernemer met een goed verhaal het verschil kunt maken. Dat we in deze tijd van informatieoverload snakken naar echte, verbindende verhalen van great communicators; mensen die contact met hun publiek kunnen maken en iets van zichzelf durven laten zien. Ook geloven wij dat ieder mens, en dus jij ook, het in zich heeft om op een eigen manier een verhaal boeiend te vertellen.

De kracht van storytelling leren?

Wil jij storytelling leren implementeren? Je publiek meevoeren in de verhalen die je te vertellen hebt? Je collega’s of klanten inspireren met de kennis die je ze aanreikt en zorgen dat ze de belangrijkste details onthouden? Scherp je verteltechnieken aan met de storytellingmethode van Great Communicators uit Amsterdam. Bel +31 (0)20 73 72 474 of mail naar info@greatcommunicators.nl.

microsoft
loreal
triodos
Winclove logo
Nike-Logo