Storytelling voor professionals

Merk je dat je collega’s hun aandacht er soms maar moeilijk bij kunnen houden als je een presentatie geeft? Weet dan dat je niet de enige bent die hiermee worstelt.

Daar sta je dan, voor een grote groep collega’s met je zorgvuldig voorbereide presentatie. Je deelt de voortgang van een groot project waar jullie met zijn allen aan werken. Er is mooi nieuws te melden van jullie opdrachtgever, dus je bent zelf erg enthousiast. Daarom kijk je tijdens je presentatie verwachtingsvol om je heen. Tot je verbazing zie je de ene na de andere collega uit het raam staren en een gaap onderdrukken. Huh?! Je vraagt je bijna hardop af waarom je collega’s je verhaal niet net zo interessant vinden als jij. …Geloof ons, je bent niet de enige die hiermee worstelt. De oplossing ligt in storytelling, een verteltechniek die we ook in deze inleiding toepasten.

Het is een kunst om collega’s mee te krijgen in je enthousiasme. Bij Great Communications weten we daar alles van. Daarom organiseren we trainingen storytelling voor professionals. Daarin leren we je hoe je je collega’s meeneemt in je verhaal, met verteltechnieken waarmee je impact maakt. Zodat het je lukt om luisteraars aan je verhaal te binden, waar je verhaal ook over gaat.

Wat is storytelling?

‘Het vertellen van verhalen’ is de letterlijke betekenis van storytelling. Het gebeurt in reclames, boeken, sprookjes en Hollywood-films. Met storytelling breng je informatie zo over dat mensen het snelst leren. Lukt het je om je presentatie bevlogen en vol passie te geven? Dan kan je collega’s inspireren, raken, motiveren én enthousiasmeren om over te gaan tot actie.

Van een interessant en oprecht verhaal willen luisteraars graag weten hoe het afloopt. Dat is hoe ons brein is geprogrammeerd. Maak je verhaal daarom persoonlijk, met anekdotes uit je dagelijks leven. Of neem je eigen worstelingen en successen in je verhaal mee. Dat is herkenbaar en komt veel overtuigender over, waardoor je verhaal beter wordt begrepen en ook echt blijft hangen. 

Zij gingen je voor:

Vraag de Go Storytelling brochure aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De kracht van een goed verhaal

Waarom lukt het je met storytelling wel om enthousiasme bij je collega’s op te roepen? Omdat je ze meeneemt in de wereld van je verhaal. Ze hebben alleen maar oog voor jouw verhaal. Krijg je dat voor elkaar? Dan blijven je collega’s luisteren tot je klaar bent met je verhaal. Daarnaast onthouden ze ook wat je vertelde. Ze herkennen zich in je verhaal, waardoor je ze beter meekrijgt als je wilt dat ze een bepaalde actie ondernemen. 

Door een oprecht en persoonlijk verhaal te vertellen, breng je bij je collega’s een empathische reactie teweeg. Gevolg: je collega’s voelen zich meer met je verbonden. Daarnaast verhoogt een goed verhaal de betrokkenheid, wat de onderlinge samenwerking weer ten goede komt. Zo zorgt storytelling er niet alleen voor dat je collega’s met aandacht naar je luisteren, maar versterkt het ook het onderlinge vertrouwen en wij-gevoel.

Waarom moet je storytelling leren?

Storytelling helpt je om je verhaal écht bij je collega’s te krijgen. Het is een effectieve manier om werkgerelateerde informatie op een boeiende manier op je collega’s over te brengen. Hoe staat het met dat project waar jullie met z’n allen aan werken? Maar vooral ook: wat is er nog te bereiken als jullie er samen nog even de schouders onder zetten? Wil je jouw collega’s enthousiasmeren, inspireren en activeren richting de volgende mijlpaal? Dan is storytelling in je presentaties onmisbaar.

Daarnaast helpt storytelling je om met je collega’s een vertrouwensband op te bouwen. Mensen zijn bereid om meer voor elkaar doen als ze elkaar écht vertrouwen. Gebruik storytelling daarom ook om aan elkaar te vertellen wie je bent en waar je voor staat. Deel je zorgen, twijfels en de dingen waar je zelf mee worstelt. Storytelling leent zich uitstekend voor het vertellen van je persoonlijke verhaal.

Storytelling voor professionals trainingen

Bij Great Communications snappen we dat storytelling niet iets is dat iedereen van nature onder de knie heeft. Gelukkig is het geen talent, maar een techniek. Storytelling kun je leren. Daarvoor bieden we twee trainingen aan:

Basiscursus storytelling

Schrijf je je bij ons in voor onze basiscursus storytelling? Dan gaan we - afhankelijk van je niveau - eerst met de basis aan de slag. Dan gaat het onder meer over hoe je voor de dag komt, je stemgebruik, ademhalingstechnieken en lichaamstaal. En minstens zo belangrijk: hoe je je voorbereidt. Met theorielessen, huiswerkopdrachten en praktijkoefeningen scherp je je verteltechnieken aan.

Go Storytelling

Heb je onze basistechnieken onder de knie? Dan gaan we de diepte in met Go Storytelling. In zes blokken ontwikkel je je tot een echte storytelling expert. Ook tijdens deze workshop krijg je huiswerk mee en ga je volop oefenen. Je ontdekt hoe goede verhalen in elkaar zitten en scherpt je eigen verhaal aan volgens algemene storytelling-wetten. Aan het eind van de cursus weet je jouw collega’s tijdens presentaties of een pitch met krachtige verhalen te raken

De kracht van Great Communicators

Bij Great Communicators geloven we dat je als professional met een goed verhaal het verschil maakt. In een tijd van informatieoverload snakken je collega’s naar de echte, persoonlijke verhalen van great communicators: mensen die contact met hun collega’s maken en ook hun eigen verhaal durven te vertellen. Daarnaast geloven we dat ieder mens het in zich heeft om een verhaal boeiend te vertellen. Storytelling kun je leren. En dat kan jij dus ook.

Storytelling als professional leren?

Wil jij storytelling onder de knie krijgen? Je medewerkers meenemen in de verhalen die je vertelt en ervoor zorgen dat het ze motiveert om actie te ondernemen? Scherp dan je verteltechnieken aan tijdens de trainingen van Great Communicators in Amsterdam. Bel +31 (0)20 73 72 474 of mail naar info@greatcommunicators.nl voor meer informatie of om je meteen aan te melden.

microsoft
loreal
triodos
Winclove logo
Nike-Logo