Merk je dat je medewerkers hun aandacht er soms maar moeilijk bij kunnen houden als je de jaarcijfers, beleidsstukken of andere ‘droge’ onderwerpen presenteert? Weet dan dat je niet de enige bent die hiermee worstelt.

Daar sta je dan, met je PowerPoint en spreadsheets voor een grote groep collega’s de jaarcijfers te presenteren. Mooie cijfers, interessante kansen en verrassende conclusies. Je bent ervan overtuigd dat deze informatie je collega’s super enthousiast maakt. Tijdens je presentatie kijk je om je heen. Je ziet de ene na de andere collega uit het raam staren en een gaap onderdrukken. Huh?! Je vraagt je bijna hardop af waarom je collega’s de jaarcijfers niet net zo interessant vinden als jij. … Geloof ons, je bent niet de enige die hiermee worstelt. De oplossing ligt in storytelling, een verteltechniek die we ook in deze inleiding toepasten.

Het is een kunst om ‘droge’ onderwerpen tot leven te brengen. Bij Great Communications weten we daar alles van. Daarom organiseren we trainingen storytelling voor executives. Daarin leren we je hoe je informatie snel en duidelijk bij je publiek brengt, met verteltechnieken waarmee je impact maakt. Zodat je erin slaagt om luisteraars aan je verhaal te binden, waar je verhaal ook over gaat.

Wat is storytelling?

Storytelling betekent letterlijk ‘het vertellen van verhalen’. Het gebeurt in boeken, sprookjes, reclames en Hollywood-films. Heel gek is dat niet. Het is een manier om informatie over te brengen waardoor mensen het snelst leren. Vanuit je rol als manager of CEO heb je wellicht het idee dat het belangrijk is om alle feiten op een rijtje te hebben. En hoe laat je dat beter zien dat met presentaties met spreadsheets, bulletpoints en vooral veel cijfertjes? Logisch, maar dat is helemaal niet waar je medewerkers op zitten te wachten!

Een mooi verhaal over waar je naartoe wilt als bedrijf met een anekdote uit je dagelijks leven, is veel krachtiger. Het is een beproefde manier om informatie te ordenen en uit te wisselen, elkaar iets te leren en mee te geven. Dat is ook hoe ons brein is geprogrammeerd: we willen altijd weten hoe een verhaal afloopt. Weet je bevlogen en vol passie je verhaal te vertellen? Dan kan je medewerkers inspireren, raken, motiveren én aanzetten tot actie. Doordat je met storytelling veel overtuigender overkomt, wordt je verhaal beter begrepen en blijft het beter hangen.

Zij gingen je voor:

Vraag de Go Storytelling brochure aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

De kracht van een goed verhaal

Waarom is storytelling zo effectief? Omdat je publiek helemaal opgaat in de wereld van je verhaal. De volledige focus ligt op wat je vertelt. Doe je het goed? Dan hangt je publiek aan je lippen en blijven ze luisteren tot je klaar bent met je verhaal. En dat niet alleen: ze onthouden het ook. Ze kunnen zich identificeren met wat je vertelt en zijn daardoor ook bereid om de nodige actie te ondernemen.

Een goed verhaal roept emoties op, wat bij je publiek een empathische reactie teweegbrengt. Gevolg: je medewerkers kunnen zich beter met je bedrijf identificeren. Daarnaast verhoogt een goed verhaal de betrokkenheid, waardoor medewerkers bereid zijn om meer voor je te doen. Het is dé sleutel om samen in beweging te komen en naar een succesvolle toekomst toe te werken.

Waarom moet je storytelling leren?

Storytelling helpt je om de organisatie in beweging te krijgen. Het is een effectieve manier om ‘droge’ informatie op een boeiende manier op medewerkers over te brengen. Hoe ziet de toekomst van de organisatie eruit? Maar vooral ook: wat kunnen medewerkers in de toekomst bereiken als ze samen de schouders eronder zetten? Wil je jouw publiek inspireren, meenemen en activeren richting de volgende mijlpaal? Dan is storytelling in je presentaties onmisbaar.

Daarnaast helpt storytelling je om een vertrouwensband met medewerkers op te bouwen. Mensen zijn bereid meer voor je te doen als ze je écht vertrouwen. Gebruik storytelling daarom ook om te vertellen wie je bent en waar je voor staat. Deel je zorgen en twijfels en vertel hoe het je lukte om zover te komen. Storytelling leent zich uitstekend voor het vertellen van je persoonlijke verhaal.

Storytelling voor executives trainingen

Bij Great Communications snappen we dat niet iedereen storytelling van nature onder de knie heeft. Gelukkig is het geen talent, maar een techniek. Storytelling kun je leren. Daarvoor bieden we twee trainingen aan:

Basiscursus storytelling

Schrijf je je bij ons in voor onze basiscursus storytelling? Dan gaan we - afhankelijk van je niveau - eerst met de basis aan de slag. Dan gaat het onder meer over hoe je voor de dag komt, je stemgebruik, ademhalingstechnieken en lichaamstaal. En minstens zo belangrijk: hoe je je voorbereidt. Met theorielessen, huiswerkopdrachten en praktijkoefeningen scherp je je verteltechnieken aan.

Go Storytelling

Heb je onze basistechnieken onder de knie? Dan gaan we de diepte in met Go Storytelling. In zes blokken ontwikkel je je tot een echte storytelling expert. Ook tijdens deze workshop krijg je huiswerk mee en ga je volop oefenen. Je ontdekt hoe goede verhalen in elkaar zitten en scherpt je eigen verhaal aan volgens algemene storytelling-wetten. Aan het eind van de cursus weet je jouw publiek tijdens presentaties of een pitch met krachtige verhalen te raken.

De kracht van Great Communicators

Bij Great Communicators geloven we dat je als executive, manager of CEO met een goed verhaal het verschil kunt maken. In een tijd van informatieoverload snakken mensen naar de echte, verbindende verhalen van great communicators; mensen die contact met hun publiek maken en ook hun eigen verhaal durven te vertellen. Daarnaast geloven we dat ieder mens het in zich heeft om een verhaal boeiend te vertellen. Storytelling kun je leren. En jij kan dat dus ook.

Storytelling als executive leren?

Wil jij storytelling onder de knie krijgen? Je medewerkers meenemen in de verhalen die je vertelt en ervoor zorgen dat het ze motiveert om actie te ondernemen? Scherp dan je verteltechnieken aan tijdens de trainingen van Great Communicators in Amsterdam. Bel +31 (0)20 73 72 474 of mail naar info@greatcommunicators.nl voor meer informatie of om je meteen aan te melden.

microsoft
loreal
triodos
Winclove logo
Nike-Logo