Met corporate storytelling je bedrijfsdoelen halen

Goede storytelling betekent veel voor je bedrijf. Het helpt je met omzetgroei, gelukkige medewerkers en andere bedrijfsdoelen. Maar wat is corporate storytelling precies? Om dat te begrijpen, duiken we eerst in de algemene term ‘storytelling’. Storytelling is het vertellen van een verhaal op een roerende en menselijke manier.

Zakelijke (corporate) storytelling vertelt het verhaal van jouw organisatie. Zowel intern als extern. Inderdaad, ook presentaties van jaarcijfers, beleidsstukken of andere feitelijke onderwerpen gaan leven met storytelling. Je maakt met verhalen vertellen dan ook impact op zowel je medewerkers als potentiële klanten. Maar hoe?

Great Communicators helpt er dagelijks professionals en executives mee in 1-op-1-sessies en trainingen. Maar, laten we eerst eens kijken hoe storytelling jouw bedrijf kan helpen.

Wat is een corporate story?

Een corporate story is je bedrijfsstrategie. Je bestaansreden. Maar dan vertaald naar beleving en betekenis. Het laat de doelgroep ervaren wie je merk is. Een goede corporate story bestaat uit drie onderdelen:
1. Connectie

Met connectie wordt een emotioneel aanknopingspunt bedoeld. Iets in het verhaal raakt de doelgroep, waardoor ze zich betrokken voelen bij het merk. Een voorbeeld van Tony’s Chocolonely: een gedwongen arbeider vertelt over het gevaarlijke leven op een cacaoplantage.

2. Conflict

Conflict is een trigger. Beren op de weg tijdens de bedrijfsontwikkeling. Tegenstellingen. Dilemma’s. Het maakt de lezer/kijker benieuwd naar de afloop en weerspiegelt de menselijke kant van een merk. Even terug naar Tony’s Chocolonely. Het conflict in hun story: al meer dan 100 jaar bestaat er slavernij op cacaoplantages. Hoe gaan we dat veranderen?

3. Transformatie

Transformatie is de reis die je merk aflegt. Waar kom je vandaan? Waar sta je nu? En niet onbelangrijk: wat is de toekomstvisie? Je kunt denken aan: wereldwijd succes met een zelf ontworpen en eerlijk geproduceerde chocoladereep! De toekomst? Het aansporen van mensen om hun eigen ‘Tony’ te worden en de wereld (een beetje) te veranderen.

Voilà: na deze drie stappen weet jij wat een corporate story is. Maar waarom zou je eigenlijk aan storytelling doen?

Zij gingen je voor:

Vraag de Go Storytelling brochure aan

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Waarom corporate storytelling?

Mensen kopen niet wat je doet, maar waarom je het doet” - Simon Sinek. De corporate story is de basis van je storytelling. Het verhaal (of delen ervan) zet je in met verschillende marketingtools. Juist het verhaal achter je merk zorgt voor verbinding met je doelgroep. 

Externe storytelling

Je legt met corporate storytelling uit waarom je doet wat je doet. En dat kan nét die onderscheidende factor zijn om bij jou te kopen en niet bij de concurrent. Je doelgroep maakt onderdeel uit van het grotere geheel en draagt bij aan een gezamenlijk doel. Dat is dé motivatie die jou uniek maakt in de markt.

Interne storytelling

Storytelling versterkt de bedrijfscultuur en kan een organisatie door een verandertraject loodsen. Medewerkers raken betrokken bij de kern en de toekomst van de organisatie, leggen zelf verbanden, vertellen over hun persoonlijke ervaringen en hun connectie met het bedrijf en halen anekdotes over memorabele momenten aan.

Onze werkwijze voor corporate storytelling

Een goede corporate story is de basis van een sterke spreker. En sterke sprekers? Die maken dingen waar. Of het daarbij nou gaat om interne of externe doelen.

Bij Great Communicators geloven we dat je als (team)leider, ondernemer of executive met een goed verhaal het verschil kunt maken. Dat extra zetje om een sterke corporate story te schrijven, geven wij je. Met onze drietraps-methode sta jij straks een krachtig merkverhaal te vertellen.

  1. In onze formule kijken we allereerst naar performance. We leren je de vaardigheden van een goede spreker: ademhaling, lichaamshouding, stemgebruik en natuurlijk voorbereiding.
  2. Als tweede is psychologie aan de beurt. Hierbij focussen we op de (vaak negatieve) interne dialoog die je hebt tijdens het spreken. We leren je twijfels en belemmerende gedachten de baas te worden.
  3. Last but not least: charisma. Charisma is echt niet alleen aangeboren. Het is ook te leren! Met verschillende technieken leer je hoe je ‘boven de stof’ staat en in een flow terechtkomt. Je creëert een connectie met de luisteraar.

Een allround storytelling training

Bij Great Communicators leren we je eerst de basis van presenteren. Deze staat ook wel bekend als onze drietraps-methode zoals hierboven omschreven. Heb je dat onder de knie? Dan gaan we de diepte in met een ‘storytelling training’. Hierin leren we je in zes blokken (en met huiswerk!) om je merkverhaal aan te scherpen. Aan het einde van beide trainingen ben jij niet alleen een sterke spreker, maar ook in het bezit van een krachtige corporate story.

Corporate story schrijven? Neem contact met ons op!

Rome is niet gebouwd in een dag. Een corporate story ook niet! Bij Great Communicators helpen we je graag om snel en effectief je corporate story te schrijven. Meer weten? We horen graag van je via info@greatcommunicators.nl of +31 (0)20 73 72 474.

microsoft
loreal
triodos
Winclove logo
Nike-Logo