The Hero’s Journey
What? Why!
Wanneer je spreekt voor een groep is er maar één doel: het publiek raken met je verhaal. Het is daarin belangrijk om helder te hebben wat je wil vertellen. Dit is je visie, het product dat je verkoopt of de dienst die je levert. De ‘what’ is echter niet je volledige verhaal. Sterker nog, het is vaak de uitkomst van een verhaal dat veel eerder begon. Een verhaal waarin je op een zeker punt door het leven bent uitgedaagd om jezelf te overstijgen, het beste uit jezelf te halen. Het begin van je eigen Hero’s Journey.
We can be heroes
Welk verhaal is inspirerender dan dat van een held? Een held heeft een nobel doel, namelijk het overwinnen van grote obstakels en het uitgedaagd worden om het beste van zichzelf te geven. Wanneer wij ons als toehoorder kunnen identificeren met het doel van de held, kunnen we ons identificeren met de held zelf. Wij vinden hem sympathiek, zijn benieuwd hoe hij z’n obstakels overwint en voor je het weet hopen we dat het hem lukt!
Wij gewone mensen vinden doorgaans iets minder grote obstakels op ons pad, en onze doelen zijn wellicht niet even groot. Dat maakt onze doelen echter niet minder nobel, niet minder waardevol. Helden zijn uiteindelijk niets meer dan uitvergrote mensen, mensen zoals jij en ik.
Jouw verhaal is uniek, dat wist je alleen nog niet
In de voorbereidingen van het schrijven van een speech voor TEDx Education, vroeg ik de spreker: “What would you like to talk about?” Zij deelde met mij haar bedrijfsvisie.
Vervolgens vroeg ik haar: “Why is that important?” Ze keek me verbaasd aan, alsof dat niet overduidelijk was. Natuurlijk begreep ik wel waarom het belangrijk was om adequaat onderwijs te realiseren..’ Ik had echter geen gevoel bij waarom dat voor haar zo belangrijk was. Zonder dat gevoel kon ik me niet identificeren met haar doel. Ik werd niet geraakt door haar strijd met haar obstakels, noch was ik benieuwd naar de wijsheid die ze uiteindelijk had opgedaan. Het klinkt misschien hard, maar ik hoor wel vaker interessante ideeën. Dat maakt spreken voor groepen ook zo moeilijk.
Mijn why-vraag eindigde bij haar, na een gesprek van 30 minuten, vier jaar terug in de tijd bij de eerste schooldag van haar zoon. Daar lag de bron van waarom ze deed wat ze deed. Toen ze vanuit die ervaring begon te spreken kreeg ik direct kippenvel.
O.. o.. objectief
Of je er bewust van bent of niet, maar alles waar je over spreekt komt vanuit je eigen levenservaring. Soms streef je ernaar in je boodschap of visie objectief te zijn, maar jij ordent de feiten. Je voegt ze samen tot een geheel en schept kaders om betekenis te geven aan je verhaal.
Wanneer je ernaar streeft om objectief te zijn, koester je wellicht de hoop dat mensen je serieuzer nemen als je verhaal onpersoonlijk is. Je laat de argumentatie voor je spreken; wie ben jij om iemand ergens van te overtuigen?
Maar zoals we gemerkt hebben in het verhaal van de held, is het doel, de what of objectieve boodschap, slechts een gedeelte van je verhaal. Wanneer je ernaar streeft zo objectief mogelijk te spreken, maak je in wezen geen contact met de bron van je verhaal. Verteller en vertelde zijn niet verbonden. De Hero en zijn Journey staan ogenschijnlijk los van elkaar.
Het resultaat is in het beste geval een verwarrend, en in het ergste geval een vlak verhaal.
Wanneer je jouw unieke levenservaring meeneemt in je verhaal, het moment dat je door het leven uitgedaagd werd om jezelf te overstijgen en de reis die je daarbij hebt afgelegd, dan zijn feiten en ervaring verbonden. In je verhaal gaan hart en hoofd dan hand in hand en geen lezer of toehoorder is nog ongevoelig voor de afloop van jouw verhaal.
Leander is trainer bij de opleiding Hero’s Journey en Spreken met Impact. Op 9 december start de opleiding Hero’s Journey.