Hoe maak je contact met je publiek?
Een goede presentatie onderscheidt zich van een middelmatige presentatie doordat je contact maakt met je publiek, doordat zij een verbinding met jou kunnen ervaren. Dan heb je hen echt weten te bereiken, en daar draait het immers om bij openbaar spreken!! Je wilt dat je boodschap overkomt en begrepen wordt. De beleving van verbinding is dus een essentiële component in je optreden.
Door Fleur Schiffelers
Waar-achtig contact begint natuurlijk met contact met jezelf. Maar daarnaast kan je er wel op letten je publiek centraal te stellen in je presentatie. Hieronder volgt een checklist van het acroniem PUBLIEK, waarmee je de optimale omstandigheden creëert voor verbinding met je publiek.
Personen. Vraag je – om mee te beginnen – af wie er in de zaal zitten, wie je publiek is. Wat weten zij al over het onderwerp, wat is hun achtergrond. Neem de tijd om je in hen te verdiepen. Om écht op de hoogte te zijn van wie er komen, hoeveel mensen het er zijn. En wat is de setting, op wat voor een soort bijeenkomst ga je spreken?
Uitzicht. Waarom komt je publiek hier om naar jou te luisteren? Welke verwachting heeft je publiek? En ook: wat hebben ze nodig, wat is hun behoefte? Met welk uitzicht beginnen ze aan de reis door jouw presentatie heen? En vanuit welk vertrekpunt neem jij ze mee? Het is dus van belang dat jij ze tegemoetkomt in wat past en wat ze nodig hebben.
Bedoeling. Wat wil jij zelf bereiken met je presentatie? Met welke bedoeling is iedereen bij elkaar? Wat wil je dat je publiek doet nadat iedereen naar je heeft geluisterd? Jouw product kopen? Begrip hebben voor een nieuwe situatie? Inspiratie hebben opgedaan?
Het is cruciaal dat je je bewust bent van de bedoeling van je presentatie. Dat is namelijk de kapstok van je hele verhaal, het is de intentie waarmee je het podium op stapt, en het is uiteindelijk bepalend voor de inhoud.
Logica. Help je publiek met een samenhangend verhaal. Zorg voor een logische opbouw van je presentatie. Zorg dat je goed te volgen bent. Neem je publiek aan de hand mee op reis door jouw avontuur. Bereid je goed voor, structureer je verhaal zorgvuldig, en baken je onderwerp af.
Individuen. Je publiek is een verzameling van individuen, géén groep. Daarmee wil ik zeggen: benader ze als zodaning. Kijk iedereen aan. Stuk voor stuk. Maak oogcontact. Realiseer je dat elke persoon in het publiek daar als zichzelf zit, in z’n eentje, om naar jou te luisteren. Dus niet als een 50-koppig organisme dat jij als één geheel benadert. Begroet je publiek dan ook, respecteer elk individu dat naar jou komt luisteren. Zij zitten hier niet voor jou maar jij bent er voor hen!
Effect. Maak impact. Leg energie en dynamiek in je performance. Breng bezieling in je verhaal door het persoonlijk te maken. Denk ook na over visuele ondersteuning. Voeg niet zomaar tabellen, filmpjes, dia’s en foto’s in als deze niet wezenlijk waarde toevoegen aan jóuw verhaal. En wees kritisch op je slide deck als je PowerPoint gebruikt: er is een groot verschil tussen inspireren en informeren. Breng een effect te weeg dat het verschil maakt.
Gebruik verhalen en belevenissen uit eigen ervaring, waar het publiek graag naar luistert en zich graag toe verhoudt en in herkent. Gebruik die verhalen om je punt te maken en om je publiek zich makkelijker tot je boodschap te laten verhouden.
Klant is koning. Geef je publiek het gevoel dat ze niet voor niets zijn komen luisteren. Geef ze tools, technieken en wijsheid waar ze iets mee kunnen. Gééf ze iets. Een belevenis, een avontuur, een reis, een ervaring, kennis, een wow-moment. Dán heb je indruk achter gelaten en dán heb je daadwerkelijk contact gemaakt met je publiek.
Fleur werkt als sprekerscoach en brengt je terug bij je eigen verhaal. Ze heeft een achtergrond in de journalistiek en als yogadocente. Haar focus ligt op het vrijmaken van jouw unieke spreekkracht.