Het geheim van Jamie Olivers TED Award winning speech
Ik ben een echte zoetekauw: heb een grote voorliefde voor koekjes, ben gek op chocolade en zet in geval van ‘nood’ gerust een pak vlokken aan mijn mond. Tot grote hilariteit van mijn kinderen, die (net als ik) ook graag snoepen. Jamie Oliver heeft er met zijn meesterlijke TEDtalk echter voor gezorgd dat er bij ons thuis rigoureus minder gesnoept wordt. Impact heeft hij dus zeker gemaakt met zijn speech en niet alleen bij ons: zijn TEDtalk werd meer dan 3 miljoen keer bekeken en hij kreeg er zelfs een TED award voor.
Wat maakt zijn speech zo goed? Wat is het geheim? Hoe zorgt hij ervoor dat zijn boodschap bij een complete zaal en miljoenen YouTube-kijkers echt binnenkomt? Drie tips.
Tip 1: Start verrassend
“Sadly, in the next 18 minutes when I do our chat, four Americans that are alive will be dead from the food that they eat.” Zo start Jamie Oliver zijn speech. Met deze prikkelende opening pakt hij direct de aandacht. Een sterke opening verrast en maakt nieuwsgierig. Verrassing maakt oplettend. Start je presentatie met een prikkelende stelling, een vraag of een anekdote en je bent verzekerd van de aandacht van je publiek.
Tip 2: Doe het 100% of doe het niet
Uit alles blijkt dat dit een man ‘with a mission’ is: hij gelooft 100% in de food revolution. Hij gaat ervoor: dat voel je, hoor je en zie je. De betrokkenheid en passie loopt uit zijn poriën Zijn hele lichaamstaal, gezichtsuitdrukking en woordkeus laat duidelijk zien dat dit onderwerp hem aan het hart gaat. En juist dat maakt impact! Hij meent het, het is echt. Dus geloof je eigen verhaal! Doe het 100% of niet. Menig spreker nuanceert zijn eigen verhaal, maakt excuses of andere vormen van zelfrelativering. Doe dit niet! Wie zichzelf niet serieus neemt, hoeft ook van zijn publiek geen sympathie te verwachten. Als jij jezelf niet serieus neemt, waarom zou ik je als luisteraar dan serieus nemen?
Tip 3: Zien = geloven
Oliver onderbouwt zijn statements met voorbeelden, feiten en details. Daardoor gaat het leven. Het mooiste voorbeeld hiervan is de kruiwagen vol met suikerklontjes. In plaats van dat hij zegt: “Kinderen eten teveel suiker’ laat hij letterlijk zien hoeveel suiker een gemiddeld kind met 5 jaar schoolmelk binnenkrijgt, een hele kruiwagen vol…. Je ziet het voor je en dat maakt impact. Een goed verhaal is beeldend. Zorg dat je publiek het zich kan voorstellen. Leg het uit, geef voorbeelden, illustreer je punt. Het maakt je verhaal tastbaar en brengt je boodschap tot leven.
Kijk de speech van Jamie Oliver hier. Ik ben overtuigd.