Helden vertellen verhalen met impact.
Wij mensen zijn emotionele wezens. Emoties beïnvloeden ons denken, onze communicatie en ons gedrag. Zo lachen we van vreugde, blozen we uit schaamte en schreeuwen we uit woede.
Drie keer raden hoe je jouw publiek kan bereiken tijdens je presentatie… Juist! Met dat wat ons mens maakt: emoties. En nee, dat hoeft geen ellende en drama te zijn! Juist alledaagse emoties als vreugde, enthousiasme of hartstocht volstaan.
Hiermee is gelijk de misvatting uit de weg geruimd dat presenteren gaat over ‘alles vertellen wat je weet’ en ‘als je een beetje leuk vertelt zal een ander je wel snappen’.
Om impact te maken op andermans denken, gevoel en gedrag zal je iemand moeten bereiken en raken.
Ga bij jezelf maar eens na wanneer je écht verbinding voelt, wanneer je de tijd vergeet als je naar iemand luistert. Dát gebeurt wanneer je mee wordt gezogen in iemands verhaal, doordat je jezelf herkent, je hetzelfde voelt of omdat je meeleeft met wat de ander zegt.
Drie keer raden hoe je jouw publiek kan bereiken tijdens je presentatie… Juist! Met dat wat ons mens maakt: emoties. En nee, dat hoeft geen ellende en drama te zijn! Juist alledaagse emoties als vreugde, enthousiasme of hartstocht volstaan.
Het geheim hiervan? De heldenreis.
Joseph Campbell – een Amerikaanse auteur en filosoof – schreef halverwege de vorige eeuw over dit onderwerp. Hij ontdekte dat aan alle sprookjes, mythen en grote verhalen als wonderlijke overeenkomst een universeel oerverhaal ten grondslag ligt met archetypische patronen. Hij noemde dat patroon: The Hero’s Journey.
In het kort komt deze journey erop neer dat een held een avontuur beleeft, vecht tegen demonen, hulp krijgt onderweg en ten slotte zijn of haar schat vindt. Een reis die elk mens uit elke windhoek op de wereld maakt.
Ga maar na: of je nou opkrabbelt na een faillissement, een ziekte overleeft of de stap maakt om naar een warm eiland te verhuizen… we zijn altijd in ontwikkeling naar een betere of gelukkigere versie van onszelf. Daartoe dwingt het leven ons, door tegenslag en pech.
Door deze manier van verhalen vertellen verbind je jezelf dus op een wezenlijke laag met je luisteraars. Je zou kunnen zeggen dat de held in jou de held in de ander wakker schudt (zoals de yogini’s onder ons dat herkennen van Namasté; het licht in mij groet het licht in jou). Of je dat doet als fondsenwerver, als CEO of als entertainer … je bent de ultieme beïnvloeder wanneer je jouw publiek laat beleven wat je wilt dat zij beleven.
Denk maar aan films als James Bond, The Matrix of The Lion King. Allemaal hero’s journeys en we kunnen er geen genoeg van krijgen.
In de opleiding Go Storytelling nemen we je mee in die hero’s journey. Je leert zelf hoe je deze archetypische structuur in je verhalen en presentaties kan verwerken. Het is geen schrijversopleiding maar een traject waarin je leert waar inspireren en verbinden met verhalen écht over gaat.
Je leert de fijne kneepjes van storytelling en de elementen van de hero’s journey toe te passen, daarnaast onderzoeken we hoe je dat spannend op kan schrijven. Bovenal is de opleiding een reis naar de held in jezelf. Als je die eenmaal gevonden hebt weet je voor altijd wie je moet zijn om elk verhaal dat je presenteert tot leven te brengen.
Go Storytelling start op 8 maart. Meld je nu aan voor de laatste plekken!