Het Echte Verhaal van Baris Wanschers & LimoenGroen

Gastschrijver
18 aug 2017

De komst van het internet heeft veel mogelijk gemaakt. We boeken onze vakantie online, nieuwe kleding wordt op zondag thuisbezorgd en boodschappen hoeven we zelf niet meer de trap op te tillen. Bevalt iets niet? Geen probleem, je stuurt het gratis weer terug. Waarom zou je eigenlijk nog de winkel bezoeken?

Door: Baris Wanschers

En bedrijven spelen hierop in. Bankkantoren en fysieke winkels sluiten, en je bankzaken of aankopen regel je gewoon online. Ideale wereld, toch? Voor de meeste mensen is deze verschuiving naar online een grote vooruitgang. Het gemak van het internet spreekt ook Bram aan. Sterker nog, Bram is programmeur en bouwt websites en apps. En ook hij maakt gebruik van online shopping. Maar niet omdat het ‘zo lekker makkelijk is’, maar omdat het noodzaak is. Bram is namelijk blind. Wanneer hij naar de supermarkt gaat, moet een medewerker met hem meelopen door de schappen. En elk product moet dan worden aangegeven. Behoorlijk mensonterend. Online shopping is dé uitkomst voor Bram. Maar wat blijkt; de website van één van de grootste supermarkten van Nederland is niet afgestemd op blinden en slechtzienden. En boodschappen online bestellen is enorm lastig of haast onmogelijk. Terwijl juist hij het zo hard nodig heeft.

Met die verschuiving naar online, realiseren we ons té weinig dat we daarmee het dagelijks leven van een groot deel van bevolking juist lastiger maken. Maar liefst 25% van de Nederlandse bevolking – een groep van 4 miljoen mensen – heeft namelijk een beperking. Je kunt hierbij denken aan blinden en slechtzienden, zoals Bram. Of aan de oma van Bram. Zij is niet blind, maar ze heeft wel enorm veel moeite met kleine lettertjes en slecht contrast. Maar denk ook aan slechthorenden of mensen met dyslexie of laaggeletterdheid. Naast deze 4 miljoen mensen zijn er ook nog mensen met een tijdelijke beperking, door omstandigheden. Bijvoorbeeld omdat iemand onderweg naar werk is aangewezen op een mobieltje in een trein, met slechte wifi in een stiltecoupe. Of met een bundel van 100MB de vakantie in het buitenland probeert door te komen. Er zijn veel redenen waarom mensen elke dag moeite hebben met het gebruik van het internet. En dat zou niet zo mogen zijn.

Het internet is toch bedoeld voor iedereen? Het ultieme democratische platform? Hoe komt het dan dat we zoveel mensen lijken te vergeten bij het realiseren van al deze mooie online toepassingen? Het antwoord is simpel: omdat websites gemaakt worden door mensen zónder deze beperkingen. Ze zijn jong, slim en opgegroeid met moderne technologie en ze werken vaak alleen achter een megascherm met glasvezelverbinding.

Wij van LimoenGroen maken ons sterk om websites te ontwikkelen die door iedereen te gebruiken zijn. Ongeacht device, beperking of locatie. Dit doen we al ruim vijf jaar met veel succes, bij geweldige opdrachtgevers. Omdat wij geloven dat internet toegankelijk moet zijn voor alle mensen.

Doen we dat puur en enkel omdat we vinden dat dat nodig is? Omdat we het zielig vinden? Ja óók. Maar dat is niet de enige reden. We weten namelijk dat een goede, toegankelijk website veel beter wordt gevonden door Google. Met als groot voordeel dat u niet alleen 25% procent van de mensen een veel betere ervaring biedt, maar ook door die andere driekwart veel beter gevonden wordt.

Daarnaast spelen we in op de veranderlijkheid van het internet én uw organisatie, doordat wij vanaf dat we kennismaken al veel vragen stellen over mogelijke toekomstige ontwikkelingen. Daardoor kunt u makkelijk én sneller inspelen op de veranderende wensen van uw doelgroep of de komst van nieuwe technologieën. Zodat, wanneer u groeit, uw website met u mee kan groeien.

Inclusiviteit en duurzaamheid zijn de pijlers van ons bedrijf. Elke dag proberen we het internet toegankelijker te maken voor uw klanten, en flexibeler te maken voor u als beheerder. Zodat u een website krijgt waar uw doelgroep mee geholpen is. En zodat Bram zich online zelf kan redden. Daar maken we ons hard voor. Elke dag weer.

Baris is de oprichter van LimoenGroen en deed mee met de opleiding Het Echte Verhaal. Dit is het verhaal waar hij in de opleiding aan heeft gewerkt. Wil jij aan de slag met het echte verhaal achter jouw bedrijf, visie of product? Kom dan de sfeer proeven en zet de eerste stap bij één van de workshopavonden van Het Echte Verhaal tegen de introductieprijs €35,- (6 september of 11 oktober). Klik hier voor meer informatie & kaartjes 

Inspirerend? Deel dit bericht!