Barbara Putman Cramer: Spreken, schrijven, spelen.

Dr. Woe
27 jan 2014

Hij is er voordat ik het in de gaten heb: de laatste dag. Bij de opleiding Spreken met Impact markeert die dag juist een begin. Het begin van een spel tussen m’n vaardigheden en m’n verhalen. Geen spel met steeds dezelfde winnaar. Soms zorgt m’n verhaal ervoor dat ik contact maak met het publiek; soms herzie ik juist de inhoud door een visualisatie. Maar de impact van het verhaal groeit pas als ik durf te spelen. Zo geschiedde.

De opdracht voor deze laatste dag was het houden van een presentatie van vijf minuten. Dat zijn ongeveer 500 woorden. Als schrijver is een verhaal van 500 woorden voor mij redelijk overzichtelijk. Als spreker weet ik dankzij de opleiding dat ik er nog lang niet ben, met enkel de woorden. Die woorden kunnen me zelfs in de weg zitten. Het zijn een soort stickers die je al vastzetten in de manier waarop je je verhaal kan gaan overbrengen. Terwijl je daar juist zoveel mee kan variëren.

Dat vastzetten moest ik dus voorkomen. Om die reden bereidde ik mijn presentatie spelenderwijs voor. Ik wilde het graag hebben over post, brievenpost. Zonder daarvoor in de pen te kruipen, begon ik in een dictafoon te vertellen. Het afluisteren van die improvisatie leverde dubbele vooruitgang op: nieuwe zinnen in begrijpelijke spreektaal en inzicht in m’n stemgebruik.

Zo speelde ik meerdere keren tikkertje met inhoud en vorm, met schrijven en spreken. Ieder spelletje paste ik één van de lessen van de afgelopen maanden toe. Van metaforen tot visualisatie, van lichaamstaal tot storytelling.

Met m’n prop (een grote, bruine envelop) onder de arm begon ik m’n verhaal. Al sprekende versprongen de alinea’s, vergat ik de mooist geschreven zinnen en vielen sommige stiltes langer uit dan bedoeld. Toch had ik het gevoel dat de boodschap overkwam. De feedback stond niet ver af van m’n ervaring.

De afstand minimaliseren tussen die eigen ervaring, en die van het publiek, werd ons in de namiddag bijgebracht door Eva Pieper. Een ervaren regisseur met sprankelende kraaloogjes en een grote glimlach. Ze legt uit dat het publiek altijd reageert, ook als het niet reageert. Verschillende emoties wekken uiteenlopende publieksreacties uit. We presenteerden boos en blij, uitbundig en subtiel, luid en fluisterend. Zelfs op het podium kun je dus blijven spelen.

Voor mij is dat een belangrijke les van deze opleiding. Spreken met impact doe je door actief te spelen. Ik zie nu geen verschil meer tussen mijn rol als schrijver of als spreker. Spelen kunnen ze nu allebei.

Duizendpoot Barbara Putman Cramer heeft naast haar passie voor eten, hart en oog voor duurzaamheid en een druk bezochte blogsite een nieuw doel: spreken met impact. De komende 5 maanden volgen wij Barbara in haar avontuur van de opleiding Spreken met Impact.

Nog meer leren over spreken met impact? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS ons Ebook Schrijf je in