3 tips voor een sterke verbale verpakking

Katinka Toet
25 mrt 2013

Je herkent vast wel de volgende situatie: je begint vol interesse te luisteren naar de toespraak van een spreker op een seminar of congres, maar al snel kun je je aandacht er maar moeilijk bijhouden. Veel sprekers wijden teveel uit, zijn niet goed te volgen of simpelweg niet boeiend genoeg. Een van de belangrijkste oorzaken is dat veel sprekers zich vooral bezig houden met de inhoud en veel minder met de verpakking, terwijl dat nu juist het verschil maakt. De verpakking, de vorm, zorgt ervoor dat de boodschap echt binnenkomt. Het zorgt ervoor dat je publiek niet beleefd luistert (of doet alsof), maar op het puntje van zijn stoel zit.

Wat maakt nu dat een verhaal goed te volgen is, inspireert en beklijft? Wat is de vertelstructuur van succesvolle sprekers en hoe kunnen andere sprekers dat toepassen? Hoe giet je de inhoud in de juiste vorm zodat je het publiek aanspreekt? Als sprekerscoach van sprekers in het bedrijfsleven, TEDx en andere professionals ben ik gefascineerd door dit onderwerp. Hoe zorg je ervoor dat je verhaal goed te volgen is, inspireert en blijft hangen? Drie tips:

1.Beperk je tot de kern

Veel sprekers wijden teveel uit. Niet doen. Een handige tip, die helpt om je tot de kern te beperken is van achter naar voren te werken. Schrijf eerst je kernboodschap op. Wat wil je dat er bij je publiek blijft hangen? Wat moeten ze na aanloop van je presentatie onthouden? Je belangrijkste boodschap vormt de leidraad voor je verhaal en zorgt ervoor dat je verhaal een samenhangend geheel wordt. Begin dus met het einde voor ogen. Vergelijk het met een mop: Hoe kun je een goede mop vertellen zonder het einde te weten?

2. Spreek over onderwerpen, die je fascineren

Is het je ooit opgevallen hoe gepassioneerd ouders over hun kinderen spreken? Dat is niet omdat ze zulke goede sprekers zijn, dat is omdat ze zoveel van hun kinderen houden! Wanneer je spreekt over iets waar je van houdt, voelt het publiek de energie. Een inspirerende talk brengt niet alleen een boodschap over, maar raakt ook het publiek. Succesvolle sprekers weten een emotie op te roepen bij hun publiek. Spreek over wat jou raakt en je zult je publiek raken.

3. Sluit je verhaal af met een sterke oneliner en een duidelijke oproep

Niets zo dodelijk als een mooie talk eindigen met: Hier wil ik het bij laten of bedankt voor jullie aandacht. Zorg voor een pakkend slot en doe een oproep tot actie. Naast een heldere kernboodschap en een mooie beleving is het immers belangrijk dat mensen in beweging komen. Dat er opvolging wordt gegeven aan jouw verhaal. Wat wil je dat ze gaan doen of nooit meer vergeten na jouw verhaal? Vertel dat. De speech van Obama is goed voorbeeld. Aan het eind van zijn speech stelt hij een vraag aan het publiek: ‘Are you fired up? Are you ready to go?’ Het hele publiek gaat uit zijn dak en herhaalt de yell ‘Fired Up, Ready to go’ meerdere keren. Daarna sluit Obama zijn speech af met een oproep tot actie: ‘Virginia, Let’s go change the world.’
Bekijk hier de speech van Obama.

Succesvolle sprekers zorgen voor een heldere boodschap, roepen emotie op bij het publiek en sluiten af met een sterke oneliner en een duidelijke oproep tot actie. In de masterclass Free your Speech Framework maak je kennis met de vertelstructuur van succesvolle sprekers en hoe je deze zelf kunt toepassen in je verhaal: van een verrassend begin tot een vlammend slot.

Wil je meer leren over storytelling? Katinka geeft samen met Leander de opleiding Go StorytellingKlik hier voor informatie over deze opleiding.

Inspirerend? Deel dit bericht!