De 3 kwaliteiten van een goede pitcher
Vaak weet je heel goed wat je met jouw product of dienst mogelijke klanten te bieden hebt. Maar hoe breng je dat goed over? En dan het liefst op een manier waarbij je echt impact maakt op de ander. Pitchen is een vak apart; je hebt een paar minuten de tijd om de ander enthousiast te maken over jouw organisatie of dienst. Als pitcher maak jij daarbij het verschil. Je kunt de ander immers echt enthousiast maken voor je product of dienst, maar iemand kan ook helemaal afhaken door je verhaal. Wat maakt iemand nu een goede pitcher? Hier de 3 belangrijkste kwaliteiten van een goede pitcher op rij:
1. Een goede pitcher is een verbinder
Veel pitchers zijn vooral bezig met het ‘zenden’ hun verhaal. Ze richten zich vooral op het vertellen van hun pitch. Een goede pitcher ziet zijn/haar pitch veel meer als introductie voor een goed gesprek en is vooral geïnteresseerd in het maken van verbinding. Hij/zij houdt geen monoloog, maar creëert juist een dialoog. Een goede pitcher is meester in het maken van verbinding. Hij/zij richt de aandacht op de ander en stemt daarop af. Een goede pitcher realiseert zich dat je je elke keer opnieuw moet afstemmen op de persoon voor je: Wie zit er nu tegenover mij? Waar ligt zijn/haar behoefte? Wat zou hij/zij interessant vinden om te horen? Hoe reageert hij/zij op datgene wat ik zeg? Wat zie ik aan non-verbale signalen?
Op het moment dat je verbinding hebt gemaakt en bij de ander interesse hebt gewekt, zal diegene vragen gaan stellen en ontstaat vanzelf een leuk gesprek. De tip is dus: vertel je verhaal vanuit het perspectief van de ander, maak verbinding en zoek de dialoog.
2. Een goede pitcher vertelt zijn eigen verhaal
Een goede pitcher maakt zijn/haar pitch eigen en persoonlijk. Het is niet zomaar een pitch, het is zijn/haar pitch. De pitch kan alleen door hem of haar verteld worden. Zonder eigenheid wordt je pitch al snel een zielloos en inwisselbaar verhaal; het raakt niet. Door jouw persoonlijke binding met je bedrijf of product te vertellen, versterk je niet alleen de geloofwaardigheid, maar ook de emotionele lading van je pitch. Je vertelt immers niet alleen wat je bedrijf of product doet, maar ook wie jij bent en wat jou drijft. Dat maakt je pitch veel persoonlijker en impactvoller. Kies dus een vorm, waar jij enthousiast over bent en zorg ervoor dat elk woord dat je uitspreekt, elk voorbeeld dat je geeft en elke vraag die je stelt, past bij jou als persoon
3. Een goede pitcher durft te vragen
Een goede pitcher durft de pitch af te sluiten met een concrete vraag of actie. Hij/zij durft te benoemen wat hij/zij wil en is benieuwd hoe de ander daarop reageert. Dat is spannend. Want als je iets vraagt, kun je een ‘ja’ als antwoord krijgen, maar ook een ‘nee’. Veel pitchers spreken daarom liever niet uit wat ze graag willen uit angst voor afwijzing. Ze vertellen enthousiast over hun dienst of product, maar lokken geen reactie uit. Dat is jammer, want daarmee mist de pitch focus en daadkracht. Het blijft dan vrijblijvende informatie zonder concrete afsluiting. Zonde, want daarmee laat je het momentum van een mogelijke verandering of vervolg-actie voorbij gaan. Dus schroom niet en durf te vragen!
Wil jij ook de fijne kneepjes van het (online) pitchen leren? Schrijf je dan in voor de online pitch training. Deze training wordt gegeven door Katinka Toet (van origine marketeer & public speaking coach). Zij is al 15 jaar werkzaam in het communicatievak en daarmee een zwaargewicht op dit gebied.