Overtuigend presenteren
Hoe kun je overtuigend presenteren terwijl je zelf niet achter de inhoud staat?
Stel je voor: je moet je medewerkers overtuigen van een nieuw plan of aansporen een nieuw softwarepakket te gaan gebruiken, maar je staat er zelf niet achter. Je bent niet overtuigd van de noodzaak en ziet alleen maar nadelen. Hoe kun je dit plan dan toch overtuigend presenteren? Die vraag krijg ik regelmatig als sprekerscoach.
Het antwoord is wat mij betreft simpel: Je kunt alleen iemand anders overtuigen als je zelf overtuigd bent. Wanneer je zelf niet achter je verhaal staat, hoe kun je dan het belang ervan aan anderen overbrengen? Je publiek zal aan je hele lichaamshouding zien dat jij zelf niet overtuigd bent van het nieuwe plan of software pakket. In dat geval kun je beter iemand anders het plan laten presenteren. Maar vaak is het niet zo zwart-wit. In de meeste gevallen is het niet zo dat je je op geen enkel punt kunt vinden in een plan. Maar je hebt wel zo je twijfels over een (groot) gedeelte. Wat kun je dan doen?
Vorm een heldere mening
Allereerst is het belangrijk dat je zelf een heldere mening vormt over het onderwerp voordat je het gaat presenteren. Stel jezelf de vragen: Wat vind ik eigenlijk van dit plan? In hoeverre sta ik, op een schaal van 0-100 achter dit voorstel? Waar sta ik wel achter en waar zitten nog twijfels? Heb ik bedenkingen over het voorstel als geheel of heb ik vooral mijn twijfels over de voordelen of consequenties van het plan? In hoeverre is het helder waarom dit nieuwe systeem of plan doorgevoerd moet worden? Wat zie ik als voor-en nadelen van dit plan? En wat vind ik wél belangrijk, interessant of goed aan dit plan?
Voordat je het nieuwe plan gaat presenteren, is het belangrijk dat je voor jezelf je eigen standpunt helder krijgt. Je standpunt klinkt immers door in je presentatie.
Overtuig jezelf
Vervolgens is het belangrijk jezelf te overtuigen. Je publiek voelt aan of datgene wat je vertelt wel/niet samenvalt met wat jij gelooft. Je innerlijke overtuiging is dus cruciaal. Op het moment dat je zelf die overtuiging duidelijk voelt, word je geloofwaardig en overtuigend. Ga dus op zoek naar redenen die jou zelf helpen te overtuigen van het plan. Vraag jezelf: Wat heb ik nog nodig om dit plan overtuigend te presenteren? Vraag toelichting op zaken die nog niet helder of overtuigend voor je zijn en ga te rade bij je leidinggevende of collega’s om argumenten te verzamelen die jou helpen bij je innerlijke overtuiging.
Maak het verhaal eigen
Maak er je eigen verhaal van. Neem niet klakkeloos de aangeleverde presentatie van je leidinggevende of collega over (dat is immers hun verhaal), maar vertel het op jouw manier. Pas de slides aan op een manier die bij jou past. Kies argumenten en voorbeelden die jou persoonlijk aanspreken. Je eigen verhaal kun je zoveel overtuigender brengen dan het verhaal van een ander.
Krachtige lichaamstaal
Tot slot: neem een overtuigende non-verbale houding aan. Een krachtige lichaamshouding en effectief stemgebruik versterken je overtuigingskracht. Focus dus niet alleen op de inhoud van je presentatie, maar ook op je non-verbale communicatie. Denk daarbij aan een goede gronding (met twee benen op de grond), het gebruik van pauzes, de intonatie van je stem en het contact met je publiek. Oefen je presentatie hardop en zorg dat je op tijd aanwezig bent in de ruimte zodat je vanuit rust je presentatie kunt geven. Dat geeft je nog meer autoriteit en overtuigingskracht.
Overtuigd? Ook dit artikel hoef je niet zomaar aan te nemen. Test wat voor jou werkt en overtuig jezelf.
Veel succes!
Katinka Toet
Wil jij ook leren om overtuigend te presenteren? Hoe je een verhaal eigen maakt en hoe je een krachtige non-verbale communicatie inzet? Tijdens de opleiding Spreken met Impact wordt daar uitgebreid aandacht aan besteed.