Connectie is key

Natascha Kooiman, deelnemer opleiding Spreken met Impact
06 aug 2019

Trainer Joni Bais: “Over je publiek heen kijken zodat je niet wordt gevangen door ogen en spontaan alles vergeet wat je wilde zeggen. Nog één keer snel je tekst doorlezen vlak voor je het podium opgaat. Focus op je verhaal: je niet laten afleiden door signalen vanuit het publiek die lijken aan te geven dat ze niet mee zijn.”
Ik in gedachten: check, check, check.
Joni: “Dit zijn dus precies de dingen die je níet moet doen.”
Ik, bijna hardop: WAT?! Shit. En ik de afgelopen jaren mijn best doen om de muren achter de mensen in de zaal bestuderen nadat ik haastig tijdens de aankondiging nog één keer probeer te lezen wat ik (in godsnaam) ook alweer ga vertellen. Zo heb ik het ooit tijdens een crash course spreken geleerd.

Kritische muren

What can I say: Kritisch terugkijkende muren ben ik tot nu toe niet tegen gekomen. Die muren leiden in ieder geval niet af. En een connectie maken met je publiek is toch alleen belangrijk voor de grootse sprekers van deze wereld?
Misschien is dit wel het belangrijkste wat ik heb meegenomen uit de opleiding Spreken met impact van Great Communicators die ik de afgelopen maanden volgde: De connectie met je publiek is de sleutel naar impact maken. Misschien een open deur. Want ja, als ik naar de muur achter mijn date kijk terwijl ik hem vertel dat ik hem toch wel erg leuk vindt, is de kans groot dat hij achterom kijkt en zich afvraagt of hij misschien in de weg zit tussen mij en mijn nieuwe liefde.

Verbinden met je publiek

Contact en connectie maken zodat mensen wíllen luisteren. Connectie betekent dat je nader tot elkaar komt. Het betekent interesse. Het betekent dat je ‘in gesprek’ bent. Zelfs als dat niet met uitgesproken woorden is. Voor de mensen die nu denken dat je altijd een connectie met je publiek hebt als je op een podium staat, want: iedereen ziet je toch?, dat is niet waar. Ik ben daar het wandelende voorbeeld van.
Ik geloof in het verhaal dat ik vertel. Het komt uit mijn hart, niet uit mijn hoofd. Ik wil oprecht dat we anders omgaan met onze wereld via ons voedsel. Ik wil dat we inzien dat hoe we eten een immense impact heeft op onze wereld. En dat als we anders eten, met name minder dierlijk, dat we onze wereld een beetje helpen. Dat verhaal breng ik op een manier zodat mensen zich er in herkennen: Laagdrempelig, niet met een vinger wijzend, wel met inspirerende voorbeelden en beeld, en met handvaten voor ‘hoe’. Allemaal om te zorgen dat de mensen in de zaal hun gedrag zullen veranderen. Mijn doel was nooit connectie maken met mijn publiek. Dat sloeg ik over. Ik wilde op zoveel mogelijk plekken, zoveel mogelijk mensen, bedrijven en overheden overtuigen om het anders te doen.

Van die mensen naar mijn publiek

Tot nu toe lukte dat ook aardig. Maar na de gesprekken met Joni, haar feedback en de feedback van mijn groep – en hoe sommigen dat wél zo prachtig deden – zie ik in dat connectie maken impact maken betekent. Je overtuigingskracht is zoveel groter als je de mens aanspreekt in plaats van een vinkje wil zetten bij mijn-verhaal-wéér-ergens-verteld. Via die connectie kun je veel makkelijker en beter mensen raken, ze aan het denken zetten, ze inspireren én ze overtuigen. Dus mijn eerste punt om aan te werken is: connectie maken met MIJN publiek. Hoe? Daar volgende keer meer over!

Tekst: Natascha Kooiman van www.smaackmakers.nl

Net als Natascha leren hoe je connectie maakt met je publiek? Lees hier alle informatie over de opleiding Spreken met Impact en bekijk de startdata.