Pitching for life

Leander de Rooij
19 jun 2018

‘Weet je wat ik echt fantastisch kan…?’

Als ik heel eerlijk ben heb ik er een hekel aan om mezelf te verkopen. Op een netwerkborrel ga ik na het derde geforceerde gesprek het liefste naar huis. Weet je.. wanneer mensen geloven in wat ik doe, of geloven in mij als professional dan vind ik het super leuk om daarover te vertellen, of met ze samen te werken. Ik geloof dat ik best wel toffe dingen doe, en dat ik er ook goed in ben. Maar ik ga mezelf niet leuker of mooier voor doen dan ik ben..

Als we denken aan een pitch, dan denken we over het algemeen aan onszelf (of je product) ’verkopen’. Verkopen aan een jury, aan investeerders of gebruikelijker: een potentiële opdrachtgever of klant. Als je dan geen goede pitch hebt, gebeurt er niks. Die mensen hebben dan immers geen idee wie je bent of wat je eigenlijk doet.

In een ongemakkelijk stilte vroeg ik eens op een verjaardagsfeestje aan de nieuwe vriend van mijn schoonzus: ’wat doe jij eigenlijk?’ Zijn luisterrijke antwoord was: ‘..je schoonzus..’, gevolgd door een smalende lach. De schoonzus in kwestie zat aan mijn andere zijde, en ik checkte snel of ze zijn antwoord had gehoord. Ze keek snel de andere kant uit. Zijn antwoord was zeker Sticky, maar waarschijnlijk niet met de gewenste uitkomst.

‘Wat doe je eigenlijk?’ is één van de meest voorkomende vragen op feestjes, verjaardagen, in de kroeg of op evenementen. Zeker als je nog niets van elkaar weet. Als je dan zomaar een verhaal begint te vertellen kun je behoorlijk de plank mis slaan. Of in het geval van mijn op dat moment toekomstige ex-zwager; een relatie beëindigen voordat die überhaupt begonnen is.
Maar wanneer je in staat bent om kort en bondig te vertellen wat je doet, hoe tof je dat vindt en wie je daar mee helpt, heb je voordat je het weet iemand geïnspireerd. Iemand die je zomaar een stap verder kan helpen.

 

“Ik heb drie verschillende studies gedaan (geen één afgerond),
12 jaar werkervaring bij drie verschillende IT-bedrijven
en heb nu een eigen bedrijf in persoonlijke ontwikkeling…

Hoe vat ik dat samen in 1 minuut?”

 

15 jaar ervaring en 1 minuut de tijd

Het doel van een pitch is interesse wekken. Interesse in datgene waar jij je mee bezig houdt. Wanneer je 120 woorden hebt (ongeveer 1 minuut) om dat duidelijk te maken moet je drastische keuzes maken. Probeer niet volledig te zijn, en kies vooral niet voor een chronologische overview van je C.V.. Benoem het probleem dat jij oplost met wat je doet!

Of dat nu dure hotelovernachtingen zijn (Airbnb), beperkte toegang tot muziek (Spotify) of angst om je verhaal te doen voor een groep/te weinig impact maken met je communicatie (Great Communicators). De problemen die jij oplost geven jou (als professional) je bestaansrecht. Zo basaal is het.

Wat het lastig maakt is dat je vaak meerdere problemen oplost die nauw met elkaar verweven zijn. Vraag in dat geval aan mensen met wie je gewerkt hebt wat volgens hen de meeste toegevoegde waarde heeft van datgene wat je doet. Dat is het kernprobleem dat jij oplost!

 

En.. hoe vertel je dat dan een beetje leuk?

Voor mij nog belangrijker.. hoe voorkom ik dat ik mezelf ga verkopen? Het inzicht dat pitchen eigenlijk weinig te maken heeft met sales of ‘deal-closing’ heeft me enorm geholpen. Pitchen gaat veel meer over het ‘verkopen’ van mijn passie. Datgene waar ik van overloop. Het is interesse wekken voor datgene waar ik enthousiast van word, en daarmee anderen inspireren.
Een goed vertrekpunt is een recente anekdote, die het probleem illustreert dat ik oplos, en waar tegelijkertijd mijn passie uit blijkt.

Ik sprak laatst een onderwijsprofessional op een school-jubileum. Zij vroeg hoe ik te werk ging met de kinderen die ik coach met Stichting Talkx. Ik vertelde dat ik met kinderen praat over wat ze hebben meegemaakt, of ze dat wil delen met anderen, en waarom dat belangrijk voor ze is. “Wauw, dat klinkt als therapie!”, zei zei. Ik werd echt woest. ‘Als wat ik doe therapie is, dan heeft heel Nederland behoefte aan therapie!! Ik luister gewoon met oprecht interesse en onvoorwaardelijke aandacht naar kinderen!’ De verwarring droop van haar gezicht af. Ik realiseerde me dat je als leerkracht kinderen niet kunt geven, wat je zelf weinig ervaren hebt..
Ik geef leerkrachten de openheid en aandacht, om oprecht naar kinderen en hun belevingswereld te kunnen luisteren.

 

We kennen allemaal die momenten die ons inzicht gaven in wat we doen en waarom dat iets voor een ander betekent. Vaak zijn het sleutel momenten in onze carrière en ons leven. Het zijn deze momenten die zich bij uitstek lenen om te illustreren wie jij bent en wat je doet.

 

Als je op zoek gaat naar die momenten, uit het leven gegrepen, dan zal het je weinig moeite kosten om dit gepassioneerd over te brengen. Je was er immers zelf bij. Als je tegelijkertijd een probleem weet aan te stippen waar je gesprekspartner zich in weet te herkennen dan heb je al een goede pitch gegeven, en interesse gewekt voor een mogelijk vervolg.. waar dat ook toe moge leiden..

 

Summer School masterclass PITCH

In 1 dag een ‘Pitcher for Life’ worden? Dat kan! Kom dan naar de Summer School masterclass PITCH op 25 juli, gegeven door Leander. De tickets voor deze populaire masterclass gaan hard, direct een kaartje aanschaffen? Dat kan hier.

 

Leander de Rooij is Public Speaking Coach en kent de zoektocht hoe je op het podium jezelf kan blijven maar al te goed; als acteur en dagvoorzitter heeft hij talloze uren op het toneel gestaan. Hij is inhoudelijk gedegen en analytisch. Ook vanuit dát perspectief ziet hij wat een presentatie krachtig en uniek maakt. Leander weet een inhoudelijk verhaal in een originele en overtuigende (non-)verbale performance naar voren te brengen.