Hoe creëer je spanning in je verhaal?
Als sprekerscoach zie ik vaak dat sprekers te snel de moraal van hun verhaal weggeven. Ze hebben het idee dat het belangrijk is om te starten met de kern van hun betoog. Bijvoorbeeld door te zeggen: “Dames en heren, ik ga jullie vertellen waarom het zo belangrijk is dat we de CO2 uitstoot van dit bedrijf verder reduceren. En daarvoor wil ik jullie meenemen naar december vorig jaar, waarin…. etc etc”.
In dit geval vertelt de spreker wel een verhaal, maar hij vertelt ook al gelijk in zijn introductie de clou. Zonde, want als je in het begin van je verhaal al zegt wat je gaat vertellen, valt de spanning van ‘wat nog gaat komen’ weg. Terwijl je natuurlijk je publiek wilt boeien met je verhaal. Je wilt dat je publiek nieuwsgierig is naar wat er gaat komen. Wat is eigenlijk het geheim van het creëren van spanning in je verhaal? Hoe kun je ervoor zorgen dat je publiek op het puntje van de stoel zit? In dit blog 4 tips voor het creëren van spanning in je verhaal.
1. Start als een James Bond-film
Als je een James Bond film kijkt, zit er gelijk in. Niets geen introductie, de eerste scene start direct. Achtervolgingen, schietpartijen, je wordt direct in het verhaal getrokken. Pas na de openingscene komt het speciaal gecomponeerde muziekstuk met de introductie van alle acteurs. Tip 1 voor spanning is dus: start als een James Bond film. Val met de deur in huis en skip je inleiding. Ook niet “Ik ga een verhaal vertellen over….”. Nee, gewoon direct starten met het schetsen van het beeld van de eerste scene uit je verhaal.
2. Zorg voor een wolf in je verhaal
Zonder wolf, zonder obstakel of tegenslag, geen spanning. Een worsteling of conflict in een verhaal maakt het verhaal spannend en boeiend. Mooi weer-verhalen zijn niet bevorderend voor de spanning in je verhaal. Een effectieve manier om spanning op te bouwen is een hoofdpersoon (het liefst jijzelf) die te maken krijgt met een conflict of obstakel, waarbij dit conflict escaleert en uiteindelijk tot een climax leidt. Je publiek vraagt zich continue in spanning af: ‘Hoe gaat de hoofdpersoon dit probleem oplossen’? Aan het eind van het verhaal krijgt het publiek pas antwoord op deze vraag en wordt de spanning afgebouwd.
3. Vertraag op spannende momenten in je verhaal
Stel je hebt net spanning opgebouwd door een conflict te introduceren en het publiek vraagt zich nieuwsgierig af: ‘Hoe gaat dit aflopen?’ Een handige techniek om dan de spanning verder op te bouwen is het toepassen van vertraging. Vertragen is niets anders dan een stilte laten vallen op een cruciaal moment. Je publiek zit op het puntje van de stoel en wil dolgraag weten hoe het afloopt en jij laat ze als spreker nog even in spanning door een pauze te laten vallen. Je kunt deze pauze combineren met een vraag, die de nieuwsgierigheid nog verder aanwakkert. Succes verzekerd: Je publiek hangt aan je lippen!
4. Creëer open eindjes met Nested Loops
Je kunt je publiek in spanning houden door bepaalde informatie achter te houden. Door je verhaal op een cruciaal moment af te breken, roep je nieuwsgierigheid en spanning op. Dit noem je Nested Loops. Het idee van Nested Loops is simpel: je start een verhaal, maar maakt het niet af. Je begint een nieuw verhaal, terwijl de luisteraar nog nadenkt over het eerste wat je gezegd hebt. Zo kun je meerdere verhaallijnen starten en deze pas aan het eind samenknopen. Cabaretiers zijn hier meester in en vertellen vaak een verhaal als rode draad door de voorstelling. Kijk maar eens hoe Ronald Goedemondt gebruik maakt van Nested Loops in zijn verhaal over Snackbar het vogeltje.
Wil je meer leren over storytelling en spanning opbouwen in je verhaal? Katinka en Leander geven samen de opleiding Go Storytelling. Klik hier voor informatie over deze opleiding.