Storytelling: een kwestie van heel diep graven

Gastschrijver
06 feb 2017

Het maakt niets uit of je Nike Incorporated bent of Slager Piet. Of je een grote NGO runt of een ZZP-er bent in sales. Een goed verhaal heeft z’n wortels in de basis van jouw wereldbeeld. Is verteld vanuit jouw kernwaarden.

Door: Annabel Heijen, Dit blog verscheen ook op: www.linkedin.com/pulse/storytelling-een-kwestie-van-heel-diep-graven-annabel-heijen

We denken vaak dat we in de basis van elkaar verschillen, maar dat is een grote misvatting. Juist als het gaat het over hoe we aankijken tegen zaken zoals verbinding en gelijkheid maar ook liefde en trots, vinden we elkaar. Een verhaal vanuit die waarden verbindt, daar hebben we aandacht voor elkaar. Daarom is het voor iedereen met een persoonlijk verhaal belangrijk om dit te durven vertellen vanuit je puurste wereldbeeld, maar dat geldt ook voor (maatschappelijke) organisaties. Want juist als er barrières te slechten zijn moeten we op zoek naar wat ons verbindt. En dat ligt vaak niet aan de oppervlakte, maar diep in ons waardensysteem. In hele elementaire zaken.

Girl Rising

Een sterk voorbeeld hiervan is de aanpak van de Amerikaanse organisatie Girl Rising, die storytelling inzet om het bewustzijn rond het belang van onderwijs voor meisjes te verhogen. Girl Rising gelooft dat verhalen sociale barrières kunnen slechten en dat verhalen kunnen bijdragen aan het veranderen van overtuigingen. Indrukwekkende, positieve en optimistische verhalen van meisjes die hoe dan ook naar school willen, ondanks ogenschijnlijk onneembare hindernissen. Zo toont de film Girl Rising de veerkracht en het doorzettingsvermogen van Suma uit Nepal. Zij werd op haar zesde te werk gesteld bij een huisbaas, maar trof door een speling van het lot een leerkracht en wist door onderwijs aan haar lot te ontkomen. Ze zet zich nu in voor meisjes in Nepal die nog steeds in gevangenschap leven.

Blijf bij het authentieke verhaal

Het vertellen van een goed verhaal draait om betrokkenheid en mensen zijn geneigd om betrokken te zijn bij (komt ‘ie!) een authentiek verhaal. Dat vraagt om een zoektocht naar onze eigen inzichten en waarden. Want een verhaal dat hierop gebaseerd is, is een meer bevlogen en aangrijpend verhaal. Dit weet Girl Rising ook; in alle verhalen en communicatie blijft Girl Rising zo dicht mogelijk bij haar geloof dat positieve verhalen de wereld kunnen veranderen.

Dit gegeven biedt direct een antwoord op de vraag hoe je storytelling inzet bij grote, complexe vraagstukken. Namelijk met kleine, persoonlijke verhalen. Die, in het geval van Girl Rising in beeld gebracht zonder ook maar iets aan het verhaal te manipuleren, recht uit het hart van zowel de makers als de meisjes komen.

Essentie

Ik denk dat dit gegeven waardevol is voor iedereen die z’n verhaal over de bühne wil krijgen. Ga terug naar je diepste waarden; graaf en pel af, kijk in de spiegel en laat je niet afleiden door wat je omgeving je vertelt maar durf extreem subjectief te zijn. Want daar waar jij bij de essentie komt van jouw wereldbeeld, vind je aandacht en betrokkenheid. Daar liggen de dingen die je deelt met rest van de mensheid.

___________________________________

Annabel Heijen is marketeer en organiseert de benefiet voorstelling van de film Girl Rising op persoonlijke titel, ondersteunt door de organisatie in New York. Girl Rising is een wereldwijde beweging die door storytelling verandering in het bewustzijn rond onderwijs voor meisjes beoogt. Meer informatie: www.girlrising.nl