Het echte verhaal achter ‘Het Echte Verhaal’

Katinka Toet
31 jan 2017

Ik sta op een vrijdagmiddagborrel en vertel met enthousiasme een goede kennis uit mijn netwerk over onze nieuwe opleiding ‘Hero’s Journey’. Ze kijkt me een beetje glazig aan en zegt: ‘Je beschrijving is vrij concreet en klinkt gewoon als een opleiding storytelling, maar de naam “Hero’s Journey’ klinkt voor mij meer als een innerlijke zoektocht. Wat is het nu precies?’ vraagt ze.

Oeps, denk ik. Daar heeft ze een goed punt! Ik leg uit dat ‘Hero’s Journey’ een wijze van storytelling is, waarbij een held (de hoofdpersoon) tegenslagen ondervindt en een transitie doormaakt en dat we dat die methodiek gebruiken als tool om een goed verhaal te vertellen… en terwijl ik het uitleg, besef ik me dat ik veel te veel woorden nodig heb om het uit te leggen. Het is niet helder en concreet genoeg. Want juist door je verhaal concreet te maken, maak je het beeldend en tastbaar, dan kunnen mensen er iets bij voorstellen, aldus ons devies als Great Communicators.. Zo blijkt eens te meer hoe moeilijk het is om gewoon te vertellen waar het echt over gaat. Ook wij blijven lerende!

Niet lang daarna plannen we met ons team een brainstorm in Louie Louie, het barretje onder ons kantoor, om een nieuwe naam te bedenken voor onze opleiding storytelling. Het moet een naam zijn, die helder ‘zegt wat het is’. Net als de opleiding ‘Spreken met Impact’ vertelt wat het is: je leert spreken met impact. En de opleiding ‘Break Free’ maakt je als spreker vrijer. Helder en beeldend, dat moet het zijn. We bedenken wat namen en dan popt ineens de naam ‘Het Echte Verhaal’ op. Ja, dat is het! Bij de opleiding ‘Het Echte Verhaal’ leer je namelijk hoe je het echte verhaal achter jouw bedrijf, product of visie goed kunt vertellen. En juist het feit dat je het echte verhaal vertelt, maakt het herkenbaar en impactvol.

Wij geloven namelijk dat je pas echt impact maakt als je mensen het echte verhaal vertelt. Geen window-dressing, maar pure authentieke verhalen zonder opsmuk. Waarin je vertelt hoe het echt zit, gebaseerd op de feiten. Niet alleen de successen, maar ook de worsteling en obstakels. Daarmee inspireer je jouw publiek. Kijk maar naar het succes van biografieën en de populariteit van dingen als de Fuckup Nights, waarin mensen de verhalen van hun zakelijke blunders vertellen. Die verhalen zorgen voor herkenning en verbinding. Ons brein is namelijk zo geprogrammeerd dat we alleen een betekenisvolle verbinding aangaan met mensen, bedrijven of producten wanneer het echte verhaal erachter ons ten diepste aanspreekt. Mooie verzonnen marketingverhalen werken daarbij niet. Alleen met het echte verhaal kun je werkelijk verbinding maken met je publiek.

‘Ja, maar ik ga toch niet mijn vuile was buiten hangen?’ zei laatst iemand tegen mij. Maar het gaat niet om je vuile was buiten hangen, het gaat erom dat je eerlijk bent naar jezelf en naar je publiek. Dat je het echte verhaal vertelt. De opleiding ‘Het Echte Verhaal’ is voor ondernemers, sprekers, en managers, die met een inspirerend en echt verhaal hun bedrijf, idee of visie willen neerzetten. Welke het echte verhaal achter hun bedrijf, idee of visie willen vertellen: een verhaal vanuit het hart, waarmee je jouw publiek inspireert, boeit en raakt in het hart.

Wil jij aan de slag met het echte verhaal achter jouw bedrijf, visie of product? Kom dan de sfeer proeven en zet de eerste stap bij één van de workshopavonden van Het Echte Verhaal tegen de introductieprijs €35,- (25 januari of 15 februari). Klik hier voor meer informatie over de opleiding en de workshop.

Inspirerend? Deel dit bericht!