Held op sokken
Al vanaf kinds af aan heb ik een angst voor spreken. Mijn spreekbeurten gingen dan ook altijd hartstikke mis, en zelfs voor mijn moeder oefenen vond ik doodeng. Ik was ook ‘toevallig’ vaak ziek op maandag, zodat ik het kringgesprek kon overslaan.
Op de middelbare school werd het niet veel beter, en uiteraard hielp het niet dat elke docent er vanuit ging dat ik het simpelweg slecht had voorbereid. (Ik had werkelijk geen idee hoe ik mezelf moest voorbereiden behalve stampen, de enige vaardigheid die je leert op school). Grappig genoeg heb ik wel altijd een onwijs grote mond gehad.
Vele jaren later was ik het zat. Ik moest en zou op een podium kunnen staan en een goed verhaal houden. Vrij letterlijk, want dan verzekerde ik mezelf van mijn toelating tot de kunstacademie. Op het podium mét microfoon. Godzijdank wist ik dit pas op de dag zelf en was er geen tijd voor paniek, met heel graag willen kom je een heel eind.
Het is dus eigenlijk behoorlijk ironisch dat ik nu de Community Manager ben van Great Communicators. Gelukkig heb ik de mazzel om mee te mogen doen met alle opleidingen die we hebben. Inmiddels durft ik dus te zeggen dat ik het eigenlijk best leuk vind om voor een groep spreken. Spreken met Impact volgen was als een warm bad en liet me zien dat iedereen als een Pro op het podium kan staan met wat handvatten en aanpassingen.
Inmiddels ben ik bezig met opleiding nummer twee: Hero’s Journey. Waar ik bij Spreken met Impact op het plezier van het spreken focuste, ga ik nu dieper in op het verhaal. Mijn verhaal. De Why, zoals Simon Sinek het zou zeggen.
Storytelling, de why en authenticiteit is de afgelopen jaren steeds belangrijker geworden in het communicatievak. Wij mensen geloven niet meer alles, de status quo is veranderd. We willen niet alleen maar snel, goedkoop en een ‘mooi verhaal’. We willen iets dat goed voor ons en de wereld is. We willen een goed, echt en authentiek verhaal. En dat is een mooie vooruitgang. Of het nu een bedrijfspropositie is of het gaat over hoe je jezelf uitlegt. Of je nu een ZZP’er of ‘intrapreneur’ -een ondernemende werknemer- bent of een bedrijf hebt, jouw verhaal doet er toe en opent deuren. Aandacht hebben voor je verhaal zorgt voor een zelfverzekerde en goed doordachte positionering. Hoe dichter bij jezelf, des te oprechter het overkomt bij anderen. Mooie praatjes werken niet meer, dan val je keihard door de mand. Kijk voor wat hilarische voorbeelden maar naar Het Gouden Windei 2016.
Hero’s Journey is een eeuwenoude vertelvorm, denk maar aan alle sprookjes die ooit zijn geschreven. Verhalen blijven hangen, sprookjes kent iedereen uit zijn hoofd. Wie weet nu niet wat er gebeurde met Roodkapje? Je eigen verhaal of dat van je bedrijf in deze vorm gieten zorgt er voor dat iedereen op het puntje van zijn stoel zit en een emotionele band voelt. En het allerbelangrijkst: het verhaal onthoudt.
Wat ik zelf nu vooral heel spannend vind, is mezelf de held van mijn verhaal noemen. Maar misschien moeten we onszelf wel wat vaker helden noemen, ook al zijn we soms een held op sokken.
Rosa werkt sinds februari 2016 bij Great Communicators als Community Manager en is dit jaar afgestudeerd aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Komt oorspronkelijk uit de kunstwereld en heeft her en der uitschieters gemaakt naar reclame, fotografie en alles daar omheen. Houdt van meubels maken, met haar handen in de aarde zitten en piano spelen (al lukt dat laatste nooit vanwege het gebrek aan een piano).