Spreken op de grote rode stip: de kracht van TED talks

Geerteke Van Lierop
04 aug 2015

Spreken op de grote rode stip tijdens een TEDx event is magisch. In de coulisse is de adrenaline bij de sprekers voelbaar. Het is topsport. Je wordt aangekondigd en daar ga je, het podium op, om een onvergetelijke indruk achter te laten.

Via Skype coachen we sprekers uit Afrika, Amerika, Canada en Europa die met hun visie veel invloed en impact hebben. Hun passie is zelfs via een vaak gebrekkige Skype verbinding aanstekelijk.

Hoe raak en inspireer je mensen van over de hele wereld met je verhaal? Waarom worden bepaalde TED talks miljoenen keren bekeken? In deze blog drie ideeën hoe je jouw talk meer ‘memorabel’ kan maken.

1. “Be your words”
“Passion is the thing that will help you create the highest expression of your talent,” zei Larry Smith tijdens zijn TED talk in 2011. Passie raakt ons hart en is aanstekelijk. Passie beïnvloedt onze perceptie als toeschouwer. Passie wordt vaak verward met enthousiasme. Passie gaat verder. Zoals Elizabeth Gilbert in haar TED talk zegt: “Je moet je weg naar huis vinden. Thuis is datgene waar je met zoveel toewijding je energie aan kunt wijden, dat het uiteindelijke resultaat niet uitmaakt.”

Wat is het meest waardevolle waar je van houdt? Waar is jouw hart vol van? Stel jezelf eerst de vraag waarin de connectie met jezelf zit. Waarom ben jij de aangewezen persoon om dit verhaal te vertellen? Wat is jouw unieke connectie met het onderwerp van je presentatie. Als je vanuit jouw passie vertelt, “ben jij jouw verhaal’ en ontstaat er een connectie tussen jou en het publiek.

2. Leer je publiek iets nieuws
Verpak de inhoud op een frisse, onvergetelijke manier waardoor je publiek iets nieuws ontvangt. Een onverwachtse blik of invalshoek op een bestaand idee zorgt voor een extra dosis dopamine in ons brein, waardoor we je presentatie onthouden.

3. Pak je publiek in met verhalen
“Verhalen zijn data met een ziel”, volgens Brené Brown. Wanneer je een verhaal vertelt, wordt het limbische systeem, het gedeelte van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de beleving van emoties en motivatie, van zowel de spreker als de luisteraar aangesproken. Het verhaal resoneert met het publiek. Als luisteraar identificeer je je met het verhaal. Daarom snotteren we bij zielige films. Je krijgt op deze manier een zaal vol betrokken deelnemers in plaats van kritische toeschouwers.

Door polariteit in je verhaal, is er een emotionele beleving en ben je geloofwaardig. Durf dus in je verhaal de worsteling, het conflict of de risico’s te benoemen.

Met verhalen pak je je publiek in. Jouw verhaal is het pakpapier. De boodschap van je verhaal is het cadeau. Jouw passie maakt het onvergetelijk.

Geerteke is sprekerscoach en trainer bij Great Communicators. Geerteke is ook te boeken als First Impression expert. Incompany geeft zij trainingen en korte powerspeeches over dit fascinerende onderwerp. Interesse? Neem contact met ons op.

Inspirerend? Deel dit bericht!