De magie van lichaamstaal

Dr. Woe
16 feb 2015

Ons lichaam communiceert 24 uur per dag, vaak zonder dat wij dat zelf doorhebben. Elke minuscule beweging die we onbewust maken vertelt iets. Als spreker is de lichaamstaal erg belangrijk, omdat je op een podium staat en er ten voeten uit naar je gekeken wordt. Je lichaamshouding en het juist gebruikmaken van je lichaam kan een speech maken of breken.

Hoe zet je je lichaam effectief in tijdens een speech of presentatie?

Allereerst is lichaamstaal een pure taal. Wat ik daarmee bedoel is dat ons lichaam precies laat zien hoe wij ons voelen, ons lichaam kan niet liegen, het verraadt ons altijd.

Je lichaam staat in directe verbinding met je emotionele staat. Als je in elkaar gedoken staat, zul je je zwakker en onveilig voelen. Verander je deze houding naar een rechte rug, ontspannen schouders naar achteren en je hoofd recht, dan zal je je sterker voelen. Probeer het eens en voel het verschil. Amy Cuddy gaf hier een TED Talk over. Klik hier om deze te bekijken.

We hebben voor elke situatie een voorkeurshouding, zo ook voor tijdens het spreken. Ga eens na welke houding dat voor jou is. Check hoe recht je rug is, staan je voeten stevig? Wat doe je met je handen? Zijn je schouders ontspannen?

Ga na hoe je je voelt voordat je gaat spreken. Ben je zenuwachtig? Of juist enthousiast?

Ik zal je in het kort uitleggen wat je kan doen om je houding zo natuurlijk mogelijk aan te passen naar een krachtige houding tijdens het spreken. En heb je al een sterke houding? Ga dan na of je wellicht nog iets aan kan passen om nog krachtiger over te komen.

In het begin kan het aanpassen van je lichaamshouding wat ongemakkelijk aanvoelen. Dat komt doordat je lichaam de houding gewend is. En aanpassen van de lichaamshouding betekent kortsluiting met je emotie, want de houding die je nu hebt, klopt niet met hoe je je voelt. Maar dat zal veranderen wanneer je de houding eigen maakt.

We beginnen bij de benen. Zorg ervoor dat je voeten recht onder je schouders staan. Veel sprekers hebben hun knieën op slot, hun zwaartepunt ligt dan in hun knieën. Kijk eens of je het zwaartepunt naar je voeten kunt verplaatsen.

Dan komen we bij de romp, rug en schouders. Maak je rug ontspannen recht. Stretch een beetje en beweeg je schouders van voren naar achteren totdat je deze ontspannen op hun plek kunt laten vallen. Check of je rustig kunt ademhalen en zorg voor een open borst zodat er lucht in kan.

Nu gaan we door naar je armen en handen. Laat deze rustig hangen. Verstop nooit beide handen in de broekzakken of achter je rug en wijs alleen met open palmen naar je publiek. Dit verwijst naar openheid en vertrouwen.

Last but nog least het hoofd en gezicht. Houd je hoofd recht en ontspan je gezicht. Schud even lekker met je hoofd, trek alle spieren in je gezicht samen en gooi ze dan allemaal los. Dat is een soort reset. In je gezicht en vooral in je kaken hoopt zich namelijk een hoop spanning op en dat kun je niet gebruiken tijdens het spreken.

De respons die je van het publiek op jouw nieuwe houding krijgt, zorgt ervoor dat je meer vertrouwen krijgt in het spreken en ook verandert het je emotionele staat. Je merkt namelijk dat het aanpassen van je lichaam voor meer impact zorgt. En wanneer je je houding aanpast naar een stevigere, krachtigere houding kun je beter ademhalen en vrijer bewegen.

Waar wacht je nog op? Ga aan de slag! Het mooiste is dat je het zonder hulp kan doen. Test je houding thuis uit en film jezelf. Dat is de beste manier om te oefenen, omdat je direct kan zien wat er aan je uitstraling verandert. Verbaas jezelf!

Wil je meer leren over goed gebruik van lichaamshouding? Op 4 juni geven we de workshop First Impressions Lasts en komt het uitgebreid aan bod onder leiding van trainster Geerteke van Lierop.

Inspirerend? Deel dit bericht!