Een verhaal dat blijft hangen, is een verhaal dat raakt

Dr. Woe
23 okt 2014

Je kent het wel toch, je neuriet een liedje, een liedje dat heel bekend is, maar niemand herkent het. Als niemand het raadt, ben je teleurgesteld, het was toch overduidelijk?! Hoorde echt níemand welk nummer het was?! #tsk

In de sprekerswereld heet dit fenomeen ‘de vloek van de kennis’. Veel sprekers zijn namelijk geneigd om hun verhaal op een manier te vertellen alsof het publiek evenveel weet als zij. Op websites en in brochures gebeurt dit trouwens ook veel. (En hoewel ik dát wel weet, zie ik ineens dat deze opleiding mij veel meer brengt dan alleen kennis over en vertrouwen in het spreken. Met veel tips kan ik als tekstschrijver ook aan de slag.) Als toehoorder (of online bezoeker) haak je al snel af als de spreker op een abstracte manier zijn verhaal vertelt. Het verhaal raakt je niet, het blijft niet hangen, hoe interessant het misschien ook is.

Sticky, hoe dan?
En je wilt juist dat je verhaal blijft hangen. Je hebt een boodschap aan jouw publiek, aan de wereld! Vanavond leerden we van Katinka Toet hoe we er voortaan voor kunnen zorgen dat ons verhaal aankomt bij het publiek, welke stijlelementen we kunnen toepassen, waardoor het verhaal beter blijft hangen. Kortom, hoe je een ‘sticky story’ vertelt.

Voor vanavond heb ik een verhaal voorbereid over een actie die ik recent ben gestart voor het goede doel: Serious Request 2014. We houden een yogamarathon en willen zo veel mogelijk geld ophalen. Deze avond is een mooie manier om mijn verhaal – dat ik natuurlijk aan veel mensen in mijn omgeving ga vertellen – te oefenen. En om het zo sticky mogelijk te maken. Maar hoe doe ik dat dan?

Een verhaal met de X-factor
We gaan al snel heel praktisch aan de slag. We moeten ons verhaal herschrijven volgens de zogenoemde SUCCES-factoren*. Een soort X-factor, maar dan concreter. Waar ik dacht dat mijn verhaal toch al best goed was, merk ik dat die SUCCES-stijlelementen mijn verhaal wezenlijk veranderen. Het wordt er gestroomlijnder van, het krijgt meer ‘schwung’ en alles wat niet relevant is en de toehoorder afleidt van de kern van je verhaal, herken je ineens veel beter. Want met die kern, dáármee raak je jouw publiek.

Van #schrijvenisschrappen naar #sprekenisschrappen

De visualisatie laat me niet los
Wat bij mij blijft hangen is dat een visualisatie van de gedachtes waarmee het publiek de zaal verlaat na jouw talk, ont-zet-tend belangrijk is. Met welk gevoel gaan ze weg, met welk gevoel wíl je dat ze weggaan? Als je dat voor ogen hebt, weet je ook hoe je je talk moet aanpakken en uitvoeren. Ik ga het de komende tijd in ieder geval alvast op papier nog bewuster toepassen dan ik al deed. Met mijn ultieme spreekbeurt in mijn achterhoofd.

* Ik beschrijf bewust niet waar SUCCES voor staat. Ik kan je deze opleiding namelijk meer dan van harte aanbevelen. Nu al, en ik ben nog niet eens halverwege. Laat je verrassen. 😉

Cuny beschrijft haar belevenissen tijdens de opleiding Spreken met Impact. Cuny Stelpstra is tekstschrijver, web- en eindredacteur, en vertelt graag verhalen. Of het nu een zakelijk verhaal is of dat van een persoon, ze gaat voor het overbrengen van de kern. Haar verhaal moet dus impact hebben. En nu dus een nieuwe uitdaging voor Cuny: Spreken met Impact!

Inspirerend? Deel dit bericht!