Je wil graag geboekt worden als spreker: een 1-2-3-4 stappenplan!

Joni Bais
02 okt 2014

Je hebt een ideaal… een expertise.. wijsheid in huis… Steeds vaker word je gevraagd hierover iets te vertellen en het verlangen komt in je op om hier professioneel over te spreken. Het podium op, mensen inspireren. Als sprekerscoach kom ik vaak mensen tegen die dit graag willen. Maar helaas staat de telefoon niet roodgloeiend als je deze wens op Facebook zet of je aspiraties aanbiedt op LinkedIn. De vraag is: hoe pak je dit nu slim aan? Een 1-2-3-4 stappenplan.

Claim je koninkrijk
Twee jaar geleden sprak ik met Annemarie van Gaal. Ik vroeg haar wat haar geheim was, waarom ze een veel gevraagd spreker is. Uiteraard deelde ze de usual suspects: grote bekendheid en een goed verhaal, maar een ander argument wat ze met mij deelde vond ik opvallend en super waar. Ze zei namelijk: “waar het vaak misgaat bij sprekers is dat ze geen focus hebben. Ze houden het maar breed, om daardoor veel gevraagd te gaan worden. (Denk aan leiderschap, sales, dat soort containerbegrippen). Je verhaal in een concept aanbieden, biedt daarentegen veel meer perspectief en treft de verbeelding van je boeker.” Wat Annemarie hiermee bedoelde is je verhaal kaderen. “De 9 valkuilen van Public Speaking, stap er niet in!” “Hoe word ik een briljant marketeer? 10 tips voor zzp-ers” Of iets opvallender “School kills Creativity.” Of een vraag “Why are we Happy?” (De laatste twee zijn titels van de 20 meest bekeken TED talks) Ik noem dit zelf: claim je koninkrijk. Het leuke is als je dat doet, dan gebeurt het ook!

Vlieguren!
Yes dat koninkrijk is er. Hoe maak je jezelf nu zichtbaar? Dat is nog een stap te vroeg. De stap hiervoor wordt vaak vergeten: maak vlieguren. Als je spreker wilt worden, dan is dit een proces waarin je groeit. Het is maar weinig mensen gegund die na een maand al in een schouwburg stonden. En gelukkig maar! Want 1. je hebt je skills vaak dan nog niet onder de knie en 2. het is best heftig voor je zenuwgestel. 😉 Ik geloof zelf in wat meer opbouw. Gun jezelf die ruimte. Hierbij een aantal tips om je vlieguren te vergroten:

Bied jezelf aan als (gratis) spreker bij events, workshops of in de training van een ander. Doe alles om vlieguren te maken! Hier leer je het meest van. Niet te selectief zijn in dit stadium. Denk ook buiten de zakelijk context: bruiloften, verjaardagen, overal waar je voor velen kan communiceren is goed.

Next step is: vraag om feedback! Dit kan in de vorm van je talk op te laten nemen op video en deze later terug te kijken. Of de deelnemers te vragen om (eerlijke) feedback. in dit stadium kun je ook sprekersopleiding volgen zoals wij die hebben of een coach in de hand nemen waar je veel van leert.

De wereld in
Als het goed is heb je je op dit moment al een beetje zichtbaar gemaakt door je vlieguren. Kunst is dat nu uit te bouwen. Denk aan: een heldere LinkedInpagina met recommendations, goede filmpjes op je website en Youtube zorgen dat je vindbaar bent. Meld je aan bij een sprekersbureau en ook niet onbelangrijk: schrijf over je expertise, op je eigen website maar ook op meer professionele websites. Hoewel je in dit stadium wellicht het ‘gratis spreken’ zat bent, zoek nog wel actief naar mogelijkheden om op interessante events te spreken waar je doelgroep komt. Doe het desnoods met korting. In dit stadium is het vooral belangrijk om helder voor ogen te hebben waar je wilt staan. Visualiseer waar je zou willen spreken. Hang het op. Schrijf het op. Visualiseer het. Kortom: deel je droom met jezelf en met anderen.

Je diepe drive
Als je nu een tijdje op weg bent, ga je merken dat je sommige spreekbeurten niet meer wilt doen en op sommigen opdrachten onwijs ‘aan gaat’. Mijn tip: ga alleen voor die laatste categorie. Niets is zo vervelend om een spreker te zien die niet gaat voor zijn ‘burning desire’. Weet waarom je dit doet. Je kunt goed verdienen in de sprekers business, maar ik heb nog niemand gezien die het overleeft met alleen dollars als drive. Als jij overtuigd bent van je boodschap, dan is je publiek het ook. Ze ruiken het, ze voelen het en dat brengt mensen ware inspiratie. Zo houd je het leuk en interessant voor jezelf en voor anderen!

Great Communicators gaat in november starten met sprekers community Open Mic. Dé plek om vlieguren te maken, contact te maken en wijsheid uit te wisselen met andere sprekers.