Wat je als spreker kunt leren van het oranjegevoel?

Katinka Toet
16 jun 2014

Vrijdagavond 21.00 en Het Nederlands Elftal speelt zijn eerste WK wedstrijd tegen Spanje. We zitten met z’n allen volledig in oranje tenue voor de buis, mijn man, kinderen en ik, vlaggetjes op het gezicht, De ‘Hup Holland Hup’ chips op tafel en vol spanning. De wedstrijd begint, de eerste helft is niet bijzonder, maar dan in de 44ste minuut……. De fenomenale kopbal van Van Persie! Wat een zweefduik! Iedereen in de kamer gaat uit zijn dak. De stemming is in 1 klap omgeslagen in uitzinnige vreugde. Iedereen is vrolijk, blij en trots.

Wat kun je hier als spreker van leren? En wat heeft spreken met voetbal kijken te maken? Als je voetbal kijkt, voel je automatisch mee met de spelers in het veld. Zien is voelen. Dat komt door onze spiegelneuronen. Ook al zit je op de bank de wedstrijd te kijken, in je brein reageren jouw spiegelneuronen op het zien van de bewegingen en de gevoelens van de speler. Dat gaat vanzelf. Onze spiegelneuronen zorgen ervoor dat datgene we zien -of dit nu een penalty of een gezichtsuitdrukking is- we in ons hoofd nadoen. Als we een heel blij iemand zien, dan worden wij zelf ook blij. Emoties werken dus aanstekelijk.

Wat kun je met deze wetenschap als spreker? Maak gebruik van de aanstekelijkheid van emotie! Een goede spreker brengt niet alleen een boodschap over, maar roept ook emotie op: een lach, een traan, trots of enthousiasme. Belangrijk daarbij is dat je zelf vóórgaat in de emotie. Denk maar eens aan succesvolle sprekers. Ze stralen allemaal passie of enthousiasme uit en het publiek reageert daarop.

Emoties geven je verhaal een enorme impact. Vaak vergeet je publiek voor een groot deel wat je gezegd hebt, maar ze weten nog wel wat voor gevoel ze bij jouw verhaal hadden. Beperk dus droge opsommingen van feiten, cijfers en gebeurtenissen, en bedenk hoe je graag zou willen dat je publiek zich voelt na afloop van jouw speech.

Hoe je die emoties oproept? Bedenk eerst welke emotie je wilt uitstralen. Roep die emotie dan vervolgens bewust bij jezelf op en beleef deze zo intens mogelijk voordat je je verhaal begint. Denk aan een moment waarop je die emotie écht voelde en probeer dat opnieuw te beleven met al je zintuigen. Stap als het ware in dat moment en daarmee de emotie, die je uit wilt stralen. Pas daarna stap je het podium op en begin je je verhaal. Je zult zien dat je emotie aanstekelijk werkt. Net als het oranjegevoel 😉

Katinka is trainster bij de opleidng Spreken met Impact. Met het blok Sticky Stories leert ze de deelenemers alles over de opbouw van een Impactvolle speech. Kom hier meer over de opleiding Spreken met Impact te weten.