What if something goes wrong….
Vorig jaar was ik op een congres waar aan de lopende band technische zaken misgingen. De klikker deed het niet, de belichting veranderde op verkeerde momenten en er werden filmpjes ingestart wanneer dit niet hoorde. Het was super irrirant voor de luisteraar, maar uiteraard nog vervelender voor de spreker… Wat ik daar zag waren sprekers die totaal van de kaart waren, zichzelf moeilijk konden herpakken en keer op keer de fouten van de techniek bleven benoemen. Hierdoor werd de aandacht op de technische mankementen alleen maar groter, met als gevolg dat het de sfeer in de zaal negatief beinvloedde…
Wat is nu handig om wel te doen om zo de schade te beperken? Hier een aantal tips die je van tevoren en tijdens je presentatie kunt toepassen.
What if scenarios
Op het moment dat je onder druk staat (lees gespannen bent voor een presentatie) ben je minder flexibel. Je brein heeft alle energie nodig voor de te leveren prestatie en heeft dan niet heel veel ruimte voor nieuwe processen. Als er dan zaken gebeuren waar je geen regie over hebt, schrik je daar van en zul je primairder reageren. Sommige mensen verstijven en sommigen reageren heftiger. Ik was laatst op een congres waar iemand heel hard ‘Fuck’ riep, toen iets met de techniek misging. Toen trok hij pas echt de aandacht… Op het moment dat je je brein leert dat er andere scenarios kunnen zijn, dan zal het minder heftig reageren. Wat je kunt doen in de voorbereiding van een presentatie is bedenken hoe je zult reageren als zoiets dergelijks gebeurt: het zogenaamde ‘what if scenario’. Zie het voor je en zie je ook oplossen of daar op een relaxte manier op reageren. Je zult merken dat wanneer het in het echt gebeurt je eerder geneigd bent om op een fijne manier te reageren.
The show must go on
Je luisteraar weet niet wat er gaat gebeuren in jouw presentatie. In heel veel gevallen merkt je publiek dus een foutje ook niet. Hoewel het tegennatuurlijk kan voelen: zeker met kleine dingen benoem een fout niet! (klikker happert, licht verandert, je verspreek je etc) Denk aan een muziekconcert. Als er daar iets misgaat, zegt de muzikant ook niet: “oh jongens sorry ik haalde die noot niet”, of “sorry de gitarist lag even te slapen en startte te laat in”. Natuurlijk niet. The show must go on. Ik heb zelf een keer meegemaakt dat de beamer uitviel tijdens een presentatie en ik ging verder alsof er niets was gebeurt. Het leeuwendeel van de mensen had niets door en een oplettende kijker gaf me achteraf een compliment dat ik niets had laten merken.
Jij hebt de regie
In niet alle gevallen kan je doorgaan en is het ook gek als je niets zegt. Ik heb wel eens iemand zien uitglijden op een podium. Dan is het vreemd inderdaad als je daar overheen kletst en doet alsof je neus bloedt. Print in je hoofd: jouw reactie op een dergelijke ‘uitglijder’ bepaalt de sfeer daarna. Irritatie werkt dus nooit. Je zal altijd het publiek voor je winnen als jij relaxed omgaat met onmacht situaties. Als je er boven kan staan, dan doet je publiek het ook. Binnen luttele secondes is het publiek dan de kink in de kabel vergeten en kun jij je weer focussen op wat je werkelijk te vertellen hebt.
Joni geeft verschillende trainingen en workshops bij Great Communicators. Wil je een keer kennismaken met haar werkwijze? Kom dan eens naar een workshop Spreken met Impact!