In 2 stappen een powerful begin van je speech!
Je kent vast wel deze situatie: Je start een speech op youtube en eigenlijk bepaal je in de eerste 30 sec of je het filmpje af gaat kijken of niet. In andere woorden, de speech houdt je aandacht vast of niet. Aan de andere kant herken je het waarschijnlijk ook dat als je zelf speecht, je ‘enigszins op gang’ moet komen als je start. De eerste minuut is toch spannend en je zoekt soms wat naar woorden. Deze blog gaat om hoe je meer regie krijgt over de start van je speech, juist omdat het begin van je verhaal zo belangrijk is voor de impact.
Saaie intro
Vraag me niet waarom, maar de meeste mensen hebben de neiging om hun verhaal heel veilig en bijna saai te starten. “Goededag, welkom, ik ben Rick van de Ploegge en manager bij Company X, ik ben 44 jaar en al drie jaar werkzaam op de afdeling financiën.” “Dames en Heren, leuk dat jullie er zijn. Het is mij een genoegen om jullie wat te vertellen over….” In de praktijk is het resultaat van de meeste speeches, 5 minuten van een nietszeggende intro met veel irrelevante informatie. Met als gevolg dat het leeuwendeel van het publiek al binnen een minuut mentaal is uitgecheckt.
Maak jezelf relevant
In twee stappen kun je ervoor zorgen dat iemand WEL blijft luisteren. De eerste stap is: maak jezelf relevant. Het laatste wat je wilt is dat mensen zich in de eerste paar minuten afvragen: wat komt deze persoon hier nou eigenlijk doen? Het is dus van belang dat je in de eerste paar regels vertelt wat je komt doen. Bijvoorbeeld: “Vraag je jezelf ook wel eens af wat je zou kunnen doen om duurzamer te ondernemen? In deze talk van 15 minuten ga ik je vertellen wat je morgen kunt doen.” Je maakt jezelf dus relevant door een (herkenbaar) probleem te benoemen. Een probleem kan er in alle soorten en maten zijn van groot en maatschappelijk tot heel persoonlijk: “Het onderwijs moet veranderen en wel nu!” tot “Ik was een man, maar wilde graag een vrouw worden.”
Wees onverwachts
Oké, je bent nu relevant voor je publiek, je bestaansrecht is er….nu nog de vorm! Tweede stap is: wees onverwachts! De speech van Marcus Buckingham is een goed voorbeeld. Hij stelt een vraag en je verwacht niet dat dit zijn conclusie is. Door deze ijsbreker heeft hij direct de aandacht. Door onverwachts te beginnen zorg je dat je publiek benieuwd wordt. Dit kan je doen met een vraag, een verhaal, een anekdote of zelfs een gek geluid. In dit voorbeeld van Joris Luyendijk zie je een andere manier dan woorden om je publiek wakker te schudden. Hij vertelt niet hoe het voelt om gefrustreerd te zijn, hij kiest ervoor omdat te laten horen…
Wel is het belangrijk om in je onverwachtse wending ook weer relevant te zijn. Je speech starten als een blaffend hondje en dan een financieel rapport presenteren zal op zijn minst de aandacht trekken, maar het slaat nergens op.
Kortom: verras je publiek door direct relevant te zijn en dat te brengen op een onverwachtse manier! Neem deze twee stappen mee en laat ze aan je lippen hangen, zelfs al in de eerste minuut… juist in de eerste minuut!