Voorbereiding van je speech: houd het eind voor ogen

Joni Bais
24 nov 2014

Hoe bereid je je inhoudelijk voor op een speech? Vaak begint het met wat losse ideeën waar je enthousiast van wordt: “O ja, dat is leuk/interessant/belangrijk om te delen”. Maar vaak wordt er niet over nagedacht hoe je luisteraars de ruimte verlaten… En wees eerlijk, dat is toch wel het allerbelangrijkst? Met welk gevoel en welk idee gaat iemand weg? Hoe zorg je ervoor dat je zoveel mogelijk invloed hebt op de perceptie van je publiek? Daar gaat deze blog over!

Wat wil je dat ze onthouden?
Helaas, het is waar: mensen onthouden erg weinig van wat je vertelt. Handig is het dan om in ieder geval te sturen op wat ze dan onthouden. Wat ik erg succesvol vind werken tijdens de voorbereidingen van speeches is om het einde voor ogen te houden. Sluit je ogen en stel je zelf de volgende vragen: Wat denkt iemand na je speech? Wat voelt iemand na je speech? En wat gaat iemand doen na je speech?

Mantra’s
De eerste vraag: wat denken ze? Als er 1 zin onthouden wordt, wat is dat dan? Met andere woorden: wat is je kernboodschap? Wij noemen dit ook wel je mantra. Ik ben zelf eens in een ashram geweest en daar viel ik in slaap met die mantra’s die in mijn hoofd zatten… Je wilt dat je boodschap ‘door zingt’ in de hoofden van je luisteraars. Als je je mantra hebt gekozen, kijk dan in de voorbereiding steeds naar deze zin. Als ik de volgende info toevoeg, kom ik dan nog steeds uit op deze mantra? Is dit dan wat ze denken na mijn speech? Deze kernboodschap kun je ook letterlijk een aantal keer in je speech noemen. Geloof me: 3 x je kernboodschap noemen in 10 minuten is niet veel.

Do I feel what you feel?
Je kent het vast wel: je bent bij een event geweest en als iemand je een jaar later vraagt hoe dat was, is het in details best lastig terug te halen. Je weet vaak de namen niet meer van de sprekers, je weet absoluut niet meer wat er stond op sheet 6, maar 1 ding weet je vaak wel: hoe je je er bij voelde. Emoties beklijven. De vraag is: hoe voelen de luisteraars zich na jouw speech? Betrokken bij je project? Blij? Omdat ze zien dat de oplossing heel dichtbij is? Boos? Omdat ze ook de urgentie voelen van je verhaal? Met dit gevoel voor ogen ga je ook weer bepalen wat er in de inhoud komt. En laatste tip: ga voor in het gevoel. Als jij een bepaald gevoel wilt oproepen, dan werkt het het meest ‘besmettelijk’ als jij dat eerst voelt, alvorens je je publiek meeneemt.

Let’s do it?
Dan de laatste stap: wat wil je dat ze gaan doen na je speech? Ik heb ooit een keer een presentatie gezien van iemand over kindermishandeling. De spreker vroeg het publiek de ogen te sluiten en zijn gevoel compleet open te zetten. Daarna liet hij een gruwelijk filmpje zien over verkrachting. Je voelt hem al aankomen: het publiek was in shock. Aan het eind van de presentatie vertelde de spreker dat hij enorm gepassioneerd was door het werk van stichting Kindermishandeling en vroeg iedereen zich op te geven als vrijwilliger. Dit was natuurlijk goed bedoeld, maar niemand die zich inschreef. Kortom: de spreker wilde een bepaalde actie, maar het publiek zat compleet in een andere emotie. Ze voelden zich lamgeslagen en mensen in shock actie laten ondernemen werkt niet. Denk dus goed na over wat je wilt dat je publiek gaat doen na jouw speech EN welk gedrag van jou daar bij past. Wil je dat ze geraakt zijn en nadenken over je onderwerp? Of wil je dat ze een actie ondernemen en welke dan? Een wow gevoel neerzetten kunnen veel sprekers, maar echt je publiek op andere gedachten brengen of hun gedrag kunnen veranderen… is andere koek. Neem jij de uitdaging aan?

Ook een manier om je voor te bereiden op een speech is het doen van visualisaties. Dit wordt veel in de sport gebruikt om te komen tot topprestaties. Joni sprak er twee in, die je gratis hier kunt downloaden >>

Lijkt het je leuk om verder te groeien in spreken? We geven drie keer per jaar de opleiding Spreken met Impact. Lees hier meer >>

Nog meer leren over spreken met impact? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS ons Ebook Schrijf je in