Connectie

Joni Bais
23 dec 2013

Stel jezelf een grote schouwburg voor. Een spreker komt het podium op. Stevige stappen, een aanwezige uitstraling en hij of zij begint te spreken. Er zitten zo’n 800 mensen in de zaal en toch voel jij je persoonlijk aangesproken. Je voelt een enorme connectie tussen jou en de spreker. Alsof hij of zij dit verhaal speciaal aan jou verteld. Misschien herken je dit van een indrukwekkende spreker die je ooit hebt gezien, of misschien is dit een diep verlangen waarmee je op een podium zou willen staan.

Als we spreken over ‘connectie maken’ met een groep, is mijn ervaring dat de aanwijzingen hierin vaak vaag blijven. Het blijft iets abstracts dat ‘connecten’. Toch weet je na een speech, toespraakje of een gesprek exact of er een connectie was of niet. Door ervaren sprekers uit te horen en de ervaring uit onze opleiding geef ik je hierbij een aantal tips om eens mee te experimenteren…

Burning desire
Om werkelijk contact te maken met een ander een moet je eerst contact maken met jezelf. Het is onmogelijk om je verhaal impactvol over te brengen als je er zelf niet eerst contact mee maakt. Dit kan op verschillende manieren, maar ik zal er 1 vertellen. De eerste is door contact te maken met je verhaal: wat is de werkelijke reden dat ik dit vertel? Waarom in vredesnaam? Zeker als je een verhaal vaker vertelt (bijvoorbeeld een bedrijfspitch) dan merk je dat dit een automatisch verhaal kan worden. Sluit je ogen, adem naar je buik en vraag je af wat maakt dat je dit verhaal wil vertellen. Je wilt bij dat vuur komen, de burning desire om het te delen. Want als je dat deelt, springt de vlam ook over naar een ander.

Mentale voorstelling
Hoe ‘down to earth’ een spreker ook is, als je even doorvraagt dan kom je vaak tot de conclusie dat zij een mentale voorstelling maken van de groep als geheel. Ze stellen zich voor dat de groep zich begeeft in hun beïnvloedingsveld. Nooit richten ze zich compleet op de groep of compleet op zichzelf, het is altijd een combinatie, een dynamiek tussen deze twee. Ik heb zelf gemerkt dat ik mensen hierin help als ik een mentaal plaatje meegeef. Zo kan de 1 zich voorstellen dat hij een lasso werpt om de zaal, de volgende een witte bel waarin iedereen zich bevindt en de volgende stelt zich voor een octopus te zijn waarbij de tentakels de mensen raken. Het gaat erom dat je de taal van jouw onderbewustzijn aanspreekt, het maakt dus niet zoveel uit welk beeld voor jou werkt. En onthoud, welke bizarre dingen je ook bedenkt, 1. niemand kan in jouw hoofd kijken en 2. als het werkt, werkt het!

Luistermodus
‘Listen to the listening’ zei ooit een spreker tegen mij. Het klonk mij wat abstract in de oren, maar toen ik dat ging doen merkte ik dat ik veel makkelijker een soort dialoog kreeg met de groep. Je bent minder gericht op alleen je verhaal en je gaat automatisch meer pauzes laten vallen, wat weer meer impact maakt. Op een of andere manier is deze ‘luisterstand’ heel aantrekkelijk om naar te kijken en ervaar je dat je meer aanwezig bent in het hier en nu. Ook ben je eerder geneigd vragen te stellen aan het publiek, wat overigens weer ook een perfecte manier is om contact te maken.

Joni geeft verschillende trainingen en workshops bij Great Communicators. Wil je een keer kennismaken met haar werkwijze? Kom dan eens naar een workshop Spreken met Impact!
Nog meer leren over spreken met impact? Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang GRATIS ons Ebook Schrijf je in